- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tolfte årgången, 1911 /
x

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Redogörelse för Kyrkohistoriska Föreningens allmänna årsmöte 1910 - Uppsatser och undersökningar - D. Alb. Hauck. Motsatser inom den senare medeltidens kyrkobegrepp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Motsatser

inom den senare medeltidens kyrkobegrepp.

Föreläsning af Professor D. Alb. Hatick, på Teologiska Fakultetens inbjudan
hållen i Upsala universitets aula den 29 augusti 1911.

Den 6:e april 1415 antog mötet i Konstans det berömda
dekretet Haec sancta. Mötet förklarade häri, att det, rättmätigt
församladt i den Helige Ande, utgjorde ett allmänt kyrkomöte
och representerade den stridande katolska kyrkan, att det hade
fått sin myndighet omedelbart af Kristus, och att hvar och en,
oafsedt stånd och värdighet, till och med påfven vore
förbunden att lyda det i allt, som anginge tron, skismens
undanrödjande och kyrkans reformering.

Man ser i dessa satser ett oförtydbart uttryck för den s. k.
episkopalismen, d. v. s. för den, från den gamla kyrkan
härstammande, öfvertygelsen, att episkopatet i sin helhet är den
kyrkliga maktens innehafvare, att sålunda påfven gent emot
biskoparna endast kan göra anspråk på ställningen som en primus
inter pares. Så dömde för 30 år sedan Meier (P. REncykl. IV2
s. 274). Och ännu i de sista upplagorna af Friedbergs
kyrkorätt (6:e uppl. 1909 s. 56) och af Loofs’ dogmhistoria (4:e
uppl. 1906 s. 604) kan man läsa, att den episkopalistiska
riktningen behärskade mötet i Konstans eller triumferade på
detsamma.

Men är detta omdöme om dekretet riktigt? Det är sant,
att episkopalisterna alltid åberopat sig på detsamma. Men
härskade verkligen episkopalismen på mötet i Konstans? Johan
XXIII hade en annan syn på tingen. Man känner de
invändningar, som från hans sida gjordes mot mötet (23 mars 1415 Mansi,
Coli. conc. 28 s. 14). Här få vi höra: enligt den kanoniska rätten
hade på kyrkomötena endast kardinaler, patriarker, ärkebiskopar
och biskopar rösträtt; i Konstans däremot röstade hvar och en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1911/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free