- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tolfte årgången, 1911 /
17

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Linderholm. Om norrländska kyrkostadgar från 1500- och 1600-talen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM NORRLÄNDSKA KYRKOSTADGAR

2 3

dyr tijd och elliest andre store plåger», bönedagar måtte hållas
hvar vecka, »att Gud mildeligen wil blidke sin grymme wrede
och nådeligen afwende wårt wälförtiente syndestraff».

Det är sådana, alltså af både konung Johan och hertig
Karl påbjudna, samt 1572 i Upsala beslutade böndagar, som
AB. Andreas’ visitationsartiklar afse.

Jämte nu omförmälda bönedagar skall det fordom ha
funnits en särskild bönedag i Norrland, den s. k. Norlands
Bönc-dagen, »som 70—80 års gammalt folck», skrifver jöran
nordberg 1719,1 »wiste ännu för några år sedan tala om. Men
när, hwarföre och huru länge han blifwit hållen, kunde ingen
nämna.»2 Om denna bönedag känner jag för öfrigt intet.

Beträffande veckobönedagarnas användning bör märkas, att
ärkebiskopen redan 1585, möjligen med föredöme af
Strängnässynodens lika beslut 1584 och 1585,3 föreskrifver, att Luthers
katekes skall å dessa bönedagar liksom å de nyinförda
helgdagarna föredragas och jämte Luthers uttydning uttolkas.4 Om
någon katekesundervisning å bönedagarna har icke varit tal i
öfverhetens påbud, hvadan denna i dessa tider välbetänkta
anordning beror af kyrkligt initiativ.

Vidare bör märkas, att kunskap i katekesen kräfves i
skriftning för absolutions undfående (II: 9, 12). Skriftermålet,
som i 1571 års KO är en själfständig kultakt utan nödvändig
förbindelse med nattvarden, synes i visitationsartiklarna fortfa-

Det ena var Prognosticoti Theologicum och Nyttigh underivijsning om
domadags närwarelse — — — sampt några höglärde mäns coniectura eller
christeligha meningar och prognostica astrologica om thetta närwarande
sagofulla 1588–-«^"Nicolao Ringio Smalandensi. Wittenberg 1587.

I det andra, som var större, lyder första delens titel: Calendarium duplex
Christianoriim et Iudaeorum cum Prognostico astrologico på thet ottonde
och thet nyonde dhrena offner MDLXXX etc. aff Georgio Olaj Upsaliensi.
Stockholm 1588.

Den andra delens titel är af följande lydelse: Prognoseis seu
Praedic-tiones astrologicae eller Practica pd thesse tweggie dhr, thet ottonde och thet
jiiyonde öffuer MDLXXX etc. aff Georgio Olaj Upsaliensi. Stockholm
1588.

1 X. 175 i UUB. Samlingar af nytt och gammalt etc. etc. renskrifne .. .
år 1719, 1720, 1721.

2 Ibdm s. 2.

3 SSA. II, s. 12 och 24.

4 Jfr föreskriften om katekesundervisning i Strängnäs 1583. SSA. II,
s. 3, 4.

Kyrkohist. Årsskrift 1911. 2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1911/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free