- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tolfte årgången, 1911 /
24

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Linderholm. Om norrländska kyrkostadgar från 1500- och 1600-talen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

j 6

E. LINDERHOLM

visserligen icke utlänningar, men väl inländske kunde tvingas till
skrift före nattvardsgången. O. Ahnfelt anmärker emellertid
riktigt, att mötet säkerligen härmed icke ville upphäfva den i
KO pastor medgifna rätten att från skriftermålet dispensera dem,
hvilkas kunskap och lefverne han kände.1 Obligatoriskt är
sålunda skriftermålet ännu icke i ordets strängaste mening. Äfven
i Nova Ordinantia af 1575 är skriftermålet en själfständig
kulthandling, som kan försiggå utan nattvardsgång,2 ehuru äfven
här dess önskvärdhet såsom beredelse till nattvardens begående
framhålles. »Effter thet mykin oskickeligheet sigh ellies tildraga
kan med them, som uthan skrifftemål och obetenckte gåå til
Herrans natwardh — — —therföre skal man alffuarliga och
flijtteliga förmana och hålla folcket ther till, att ingen föracktar
eller öffuergiffuer skrifftamålen att bruka— —• —, synnerliga —
— — när man acktar begå och bruka Herrans nattwardh. »3
Man skulle ock »lätha folkett förståå, ther som någor acktar gå
til Herrans natwardh och wil doch först gå til skrifft, såsom ock
tibörligitt är och för mångom nodtorjftigt, att han thet gör
afif-tonen tilförne eller — — — om morgonen, för än mässan
begynnas».4 De sist anförda orden visa nogsamt, att icke heller
i Nova Ordinantia skriftermålet är i sträng mening obligatoriskt
för nattvardens anammande. Obligatoriskt är återigen såsom i
KO 1571 en viss kristendomskunskap.6 Men där denna är
konstaterad, synes icke skriftermål ha kräfts för hvarje nattvardsgång.6

Härvid har det ock under den närmaste tiden förblifvit. I
1585 års visitationsartiklar, som torde vara ett förträffligt
vittnesbörd om huru långt man vid den tiden ansåg sig kunna gå
med de kyrkliga krafven, var, såsom redan erinrats, skriftermålet
fortfarande, såvidt man kan se, en själfständig kultakt och icke
obligatoriskt för kommunion.

Det är först mot slutet af 1500-talet, som, under inflytande

’ LUÅ. XXXI: I, Lund 1895, s. 32.

2 Se Kyrkoordningar etc. fore /686, s. 229 ff. Jfr isht s. 235 dessa
ord: »Är thet så, att then, som går til skrifft, haffuer och satt sigh före att
vilia gå til Herrans natward» etc.

3 Ibdm s. 230, 231.

4 Ibdm s. 234.

5 Ibdm s. 235, 236.

" Enligt Wahlfisk, a. a. s. 14, stadgas 1575 i »Konung Johans artiklar
till menige man, förnyade af Karl IX 1599? hemligt skriftermål före
nattvardsgång. Dessa artiklar känner jag icke.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1911/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free