- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tolfte årgången, 1911 /
134

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - H. Lundström. Handlingar angående Kristina Drakenhielms öfvergång till katolicismen under 1600-talet och hennes återinträdande i svenska kyrkan - I. Z. Klingenstiernas till Strängnäs domkapitel ingifna berättelse om sitt förhör med Kristina Drakenhielm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134

MEDDELANDEN OCH AKTSTYCKEN , ZJJ

21.1 Uthi Herrans nattwardz begående bekänner jungfrun
aldeles strefwa emoot instichtelssen, medh then eena deelen,
som är brödet och Christi lekamen, åhörarena bespijsa och then
andra deelen them förhålla, aldenstund wår Herre Christus,
som nattwarden instichtade, uthtryckeligen befalt hafwer, att
alle skulle ther aff dricka.2 Hvilcket Christi lärjungar och
giorde, som evangelisten Marcus klarligen betygar, att thee
drucko ther aff alle?

22.4 Att brödet förwandlas i Christi lekamen och wijnet
i hans blodh, bekänner jungfrun medh instichtelsse orden
ingalunda öfwereens komma, som uthtryckeligen elementerna, brödh
och wijn, ifrån Christi lekamen och blodh åthskilja. Och
thess-föruthan witnar apostelen Paulus welsignelsens kalck wara
Christi blodz deelachtigheet och brödet Christi lekamens
deel-achtigheet och icke thes förwandlelse i Christi lekamen.5
Therföre är papisternas uthtydelsse falsk och aff them siälfwa
up-dichtat at tilbidia brödet och wijnet, lijka som wore brödet
Christj lekamen och wijnet hans blodh.

23.® Kringbärandet uthi papistiske processioner i kyrckior,
på gator eller kring om åkrar bekänner jungfrun wara alldeles
onyttigh och widhskepeligh sampt sträfwa emoot siälfwa
instichtelsse orden, som befalla taga och äta, taga och dricka,
men icke taga och uthi processioner kringbära.

24.’ Hwad nu jungfrun Christina Drakenhielm uthi alla
förb:te puncter och stycken, effter then heliga skrifft,
Ausbur-gijska confessionen och Lutheri cathechismum medh alfwarsam
devotion christeligen och aff ett fritt och berådt modh bekendt
hafwer, ther widh förplichtar hon sigh uthi sitt hiärta och
sam-weet, in för den högste Gudh, i lijff och dödh, genom Gudz
nådiga hiälp och bijstand, uthi wår christeliga försambling
stadigt och oryggeligen förblifwa. Der emoot affseijer,
weder-sakar och förskiuter hon, medh ett godt modh och samweet,
inför dhen högste Gudh, alla påwijska willfarelser, ehwadh nampn

1 Randanmärkning: Emot then eena deelens förhållande i nattwarden.

■ Matth. 26, v. 27.

3 Marc. 14 v. 23.

4 Randanmärkning: Emoot brödetz förwandlingh.

5 i Cor. 10, v. 16, 17.

B Randanmärkning: Emoot hostiens kringbärande.

’ Randanmärkning: Förplichtelsse till ten rätta läran.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1911/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free