- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
12

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Herman Neander. Den ortodoxa kyrkan i Grekland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22 HERMAN’ NEANDER

ligen tillkommit i syfte att vara en väktare öfver prästernas
sedliga vandel. Det talas där om sådana kvinnor som
frånskilda, skökor och skådespelerskor, och den ortodoxa kyrkan
gör fullt rätt, när den förbjuder sina representanter äktenskap
med dem. Hvad beträffar de fallna kvinnornas klass behöfver
ju bestämmelsen ej någon som helst motivering. Men äfven i
fråga om de frånskilda och skådespelerskorna är kyrkans
beslut helt förståeligt. Om ock naturligtvis icke vid hvarje
skilsmässa skulden faller på kvinnans sida, och om, såsom lika
naturligt är, mången vid en teater anställd för ett oklanderligt lif,
så är det dock svårt att i dessa tvenne fall säga, hvem som är
ren och hvem icke, och följaktligen kunde ett äktenskap med
dessa blifva och blefve helt säkert mången gång för prästen en
andlig dödsfara. Hans kall är för öfrigt ett så viktigt, att det
är bäst, att ej det minsta grand af tvetydighet vidlåder hans
hem och hans familjeförhållanden. Det betänkliga i kanon är
däremot, att den med dessa tre kategorier af kvinnor förenar
oixéti? och -/ißa. Ej behöfver väl en människas sedlighet
ställas i fråga, därför att hon är tjänarinna eller änka, men i nämnda
kanoti stå dessa sida vid sida med de andra, och
andemeningen blir följaktligen, att man äfven i fråga om dem möjligen
kan misstänka, att de äro af lägre moralisk halt.
Tolkningarna till kanon göra ingenting för att ändra denna med Kristi
lära föga öfverensstämmande uppfattning. Johan Zonara skrifver:
»Äfven hos judarne var det genom gammal lag förbjudet
förderas präster att ingå äktenskap med skökor, slafvinnor,
tjänstekvinnor och med sådana, som förvärfva sitt lifsuppehälle genom
att hålla utskänkningslokaler eller värdshus. Likaledes var
det förbjudet att gifta sig med kvinnor, som blifvit skilda från
sina män. Om nu redan i gamla testamentet något dylikt var
genom lag beslutadt, huru mycket mer skulle det då icke gälla
för dem, som förrätta helig tjänst enligt evangelium. »Ty se,
här är mer än templet» (Matt. 12: 6). Därför tillåter icke
ifrågavarande kanon, att någon präst är gift vare sig med en
änka, fränskild, sköka, tjänarinna eller med någon, som tar del
i skådespels uppförande. Ty det är omöjligt att tro, att
kyskheten kunnat bevaras hos sådana, hvilka lefva som det faller
sig, och hvilka utan blygsel inlåta sig i samtal med den förste
bäste. Alltså förbjuder kanon, att den som är gift med en af
nu uppräknade, blir befordrad till någon som helst prästerlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free