- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
46

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Herman Neander. Den ortodoxa kyrkan i Grekland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

46 HERMAN’ NEANDER

stränghet. Och snart nog kom en tredje uppenbarelse.
Allvarlig, ja förebrående syntes den heliga Jungfrun, och hennes tal
vittnade om, att tålamodet nu var slut, och att straff väntade
staden, om den i otro föraktade hennes befallningar. Skakande
af sinnesrörelse berättade nunnan allt. Man började nu frukta
för Gudsmoderns vrede, gräfningar företogos på den punkt,
som i drömmen utvisats, och till allas förvåning blef en
underbart skön Mariabild af hög ålder funnen, och en källa sprang
fram på platsen. Genast började under ske vid bilden,
allehanda sjuka blefvo botade, man förstod nu, alt det var ett alldeles
särskildt heligt föremål, och att evangelisten Lukas själf var
upp-hofsmannen till detsamma, då ju han enligt traditionen först af
alla målat helgonbilder.1

Ej mindre än 27,000 pilgrimer kommo Bebådelsedagen 1910
till Tinos. I hamnen lågo, klädda i festskrud, den massa
fartyg, som fört dit människoströmmen, och som nu väntade pä
att inom kort åter få föra bort densamma. Staden Tinos, som
själf ej äger mer än 3,000 invånare, hade blifvit formligen
öfversvämmad af folk, störst var trängseln på torgplatsen nere
vid stranden och omkring den högre upp liggande Mariakyrkan.
En ansenlig del af pilgrimerna var den stora skaran fattiga,
hvilka kommit hit frän när och fjärran och nu under dessa
tvenne dagar samlade förråd att lefva på för långliga tider
framåt. Redan på färden dit hade de börjat sin insamling, och
förtjänsten var god, ty allas hjärtan voro vidgade vid ett
tillfälle sådant som detta, och att skänka en rcsvtàpa (5 Centimes)
åt de hjälpsökande ansågs nära nog som plikt. Många åter
hade kommit för att erhålla hjälp af den undergörande bilden,
det var allehanda sjuka, blinda, halta och lemlästade stackars
varelser, hvilka lågo strödda här och hvar på kyrkgolfvet och
väntade på, att Gudsmodern skulle förbarma sig öfver dem.
En tredje grupp var de mera politiskt intresserade, hvilka
brunno af hänförelse för hellenismens befrielse. Det var män
från såväl konungariket Grekland som från turkiskt område,
Macedonien, Mindre Asien o. s. v., och ät deras entusiasm
gafs riklig näring genom icke mindre än 3 fosterländska tal af

1 Vid skildringen af festen kommer jag ej att inlåta mig på spörsmålet
om det uppenbart hedniska element, som ligger i dyrkandet af undergörande
bilder. Detta må behandlas i artikeln om helgon, helgonlegender, bilder och
reliker.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free