- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
185

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - Underrättelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i o8 MEDDELANDEN OCH AKTSTYCKEN

stuckapostlar i Lübecks museum (afb. i Goldschmidt, Lüb.
Ma-lerie).

Till 1200-talet hör äfven utställningens värdefullaste och
vackraste nummer, S:t Mikael från Häfverö, ett förtjusande
konstverk, som nästan orördt af tidens åverkan ännu strålar i sin
ursprungliga färgprakt. Omgifven af symboliska tecken pryder denna bild
i en stiliserad teckning af doc. Roosval utställningskatalogens
vackra omslag, på hvilket den för norrländsk skulptur typiska
färgkombinationen rödt-blått-guld kommit till en lycklig
användning. S:t Mikaelsbilden är antagligen ett tyskt arbete.

1300-talet var en mindre lifaktig tid för den norrländska
konsten, och dess alster på utställningen inskränka sig till några
delvis svårt skadade krucifix samt ett par mycket intressanta
madonnor, hvaraf den ena dock dels är utländskt arbete och
dels ej härstammar från Västernorrlands län. — Det väldiga
triumfkrucifixet från Ytter-Lännäs, upphängdt i triumfbågen,
tillhör denna tid. Märkvärdigt nog bära taflorna på korsets
ändar ej de där nästan alltid förekommande evangelistsymbolerna.

Madonnan från Hässjö, från omkring 1325, är ett svårt
skadadt men mycket intressant arbete, som tydligen hänvisar
på franska förebilder både i fråga om typ och detaljer. Hon
är det nordligaste kända alstret från den inhemska snidareskola,
som utbildades under den franske skulptören Etienne de
Bon-neuil, medan denne och hans franska följeslagare arbetade på
Upsala domkyrkas sydportal.

Ett troligen franskt arbete är den ikonografiskt märkliga
madonnan från Öfver-Torneå. Jag tillåter mig att om henne
citera katalogens utförliga och goda beskrifning. Hon
framställes »sittande på en tron, som hvilar på moln, och stödande
fötterna på månskäran, hvarigenom hon kännetecknas såsom
den apokalyptiska kvinnan (Uppenbarelseboken 12: 1 — 5).
Bildens framsida är delad i två uppslagbara dörrar, innanför hvilka
Gud Fader tronar inuti själfva madonnan. Han tycks ha hållit
framför sig den korsfäste Krustus (nu förlorad); s. k. nådastol.
På dörrarnas insidor äro målade skaror af fromma — påfven,
konungen, biskopar och munkar, som fallit ned i tillbedjan.

• Maria har allt ifrån axlarna och ned två olika kroppar, en,
när dörrarna äro stängda, och en annan, när de äro öppnade.
När dörrarna äro öppnade, tar Maria Gud Fader och alla de
tillbedjande under sin mantel, som hon sveper omkring dem. Här

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free