- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
186

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - Underrättelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i o8

MEDDELANDEN OCH AKTSTYCKEN

finnes tydligen en viss likhet med de bilder, där Maria
framställes som mäter omniurn, allas moder.»–-»Madonnan

är, enligt det katolska betraktelsesättet, det helgade rum, i
hvilket Gud valt sin bostad, hon är det »heliga skrin», i hvilket
Gudomen förvarades i och med det att Kristus tog mandom.
En parallell härtill ägde man i det heliga kärlet ciboriet, i
hvilken den till Kristi lekamen genom mässundret förvandlade oblaten
förvarades. Ofta är också på ciborierna bönen Ave Maria
ingraverad. — Utom en likartad madonna i Kalmar är denna det
enda exempel af detta slag i Sverige.»

Var 1300-talets Norrland fattigt på konstverk, så voro
1400-talet och 1500-talets början så mycket rikare och representeras
på utställningen af nära ett hundratal träskulpturer.
Nederländerna och Nordtyskland fingo ett stort och lifgifvande inflytande,
en stark import af konstverk från dessa länder vidtog, och
särskildt gaf Lubeck en kraftig impuls åt den norrländska konstens
blomstring, som når sin kulmen i Haken Gulleson. Namnet har
ganska länge varit kändt, men knappast något har skrifvits om
honom förrän nu af kand. cornell i utställningens katalog. Vi
få där bl. a. veta, att Haken var verksam omkring 1490—1530,
att verk af hans hand eller ur hans skola äro spridda öfver
stora delar af Norrland och att han äfven inverkat på norsk
konst. (Motsatt var ju förhållandet på 1200-talet, då Norge var
ledande inom konsten i dessa trakter.) Arbeten af Haken
Gulleson studeras bäst, utom här på utställningen, i Enångers museum,
och äfven i Trondhjem finnas några ur hans skola utgångna
skulpturer. På Östersundsutställningen 1911 förekom ett flertal
af Hakens bilder, däribland en af de fem signerade, som äro
kända.

För att nu endast sysselsätta oss med de verk af honom,
som finnas på utställningen, betrakta vi först S:t Olof från
Bergsjö, signerad och med bönen »Help Sanctus Olaue Konung»
målad på en bård på dräkten. Bilden är i många fall typisk
för sin mästare i det konstmässigt och sirligt formade
mantelhäktet, bältets beslag, hårbehandlingen, ansiktstypen och
framför allt den litet stela och arkaiserande ställningen (jfr en S:t
Olof från 1200-talet i en nisch intill). Slående lik Bergsjö-bilden
är en Gud Fader, som intager midtplatsen i altarskåpet från
Sättna. Genom en underlig sammanblandning med Piteå-motivet,
där madonnan håller Kristi döda kropp på sina knän, och det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free