- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
231

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Nels Nelson. L. L. D. The Reformation in Scotland, af D. Hay Fleming. London 1910

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANMÄLNINGAR OCH GRANSKNINGAR 215

Det var tryckandet och spridandet af böcker, pamfletter,
ballader och skådespel, som påskyndade den religiösa krisen i
Skottland. Och värdet af sir David Lindsay’s satiriska diktning
bör i detta hänseende icke underskattas, ty den nådde i sin
folkliga enkelhet mannen på gatan. Många af de mycket spridda
ströskrifter, mot hvilka parlamentetsförbud utfärdats, trycktes
på kontinenten, och det torde intressera oss svenska läsare, att
en af dem, »Rieht Vay to the Kingdom of Heuine», trycktes
i Malmö år 1533. Den är väsentligen en öfversättning af en
reformatorisk skrift af dansken Pedersen.

Det är i synnerhet tvenne karakteristika, som utmärka den
skotska reformationen, och som accentueras af Fleming.
Reformationen i Skottland var först och främst ett verk, ett arbete af
de skotska reformatorerna, hvilka från början buros af lokala
stämningar för reformation ute i landet; den var icke som i
Sverige en riksdagsskapelse med monarken som initiativtagare.
Det andra karakteristikum koncentrerar Fleming i ett ord:
Tho-rougkness, grundlighet, radikalt genomförande. Detta har den
skotska reformationen gemensamt med Genëverörelsen;
Skottland och Schweiz äro de land, där reformationen fann sin mest
hänsynslösa utformning. Och den genevensiska rigorism, som
kommer fram i »The First Book of Discipline», en af skotska
reformationens hufvudskrifter, förmedlades af Knox, som varit
predikant i Geneve under sin exil.

Vid behandlingen af reformationens följder tar Fleming först
upp till behandling dess nackdelar eller påstådda nackdelar. De
skotska reformatorerna ha alltid höljts i ett hånfullt förakt för
sin fanatisms skull, som tog sig uttryck i fördärfvandet af
konst-rika byggnader, altaren, bilder, mäss-skrudar och manuskript.
I synnerhet har Knox påbördats mycken skuld i detta
hänseende. Fleming frambesvärjer hela sin detaljkunskap och
logiska genialitet för att, i de fall där historieforskningen hittills
vittnat falskt, höja sanningens fackla, och för att, där fanatismen
ej kan förnekas, gifva den urskuldande psykologiska bakgrunden.
Så visar Fleming, att många kyrkor, hvilkas fördärfvande
skrifvits på reformationens område, ruinlagts under engelsmännens
invasioner eller plundrats af gränsröfvare, och att de flesta
kyrkobyggnader befunno sig i ett fallfärdigt skick strax före
reformationen. Ett ex., från St. Andrews, må anföras. Knox säger i
sin egen berättelse att, efter det han hållit sin predikan om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free