- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
232

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Nels Nelson. L. L. D. The Reformation in Scotland, af D. Hay Fleming. London 1910

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

232

T.ITTER ATURÖFVERSIKTER

växlarenas utdrifvande ur templet, magistraten i St. Andrews
gillade afgudabildemas borttagande. Men han nämner ej ett
ord om att någon kyrkobyggnad förstördes eller skadades.
Detta har ock sina lätt förklarliga skäl. Ty med det
påståendet, som många historieskrifvare gjort sig till målsmän för, att
alla klostren och katedralen i St. Andrews jämnats med jorden,
förhåller det sig så, att i verkligheten både det stora
svartbrödraklostret och katedralen användts äfven efter reformationen.

Den mest välsignelsebringande följden af reformationens
genomförande var, att kättarbålens tid tog slut. Ingen dödades
numera för sina åsikters skull. Visserligen föreskrefs att den
som tre gånger begått en kättersk handling, t. ex. åhört —
eller firat — mässan, kunde dömas till döden. Detta straff har
dock knappast användts. De artiklar, som fastslogos år 1572,
beteckna högsta intensiteten af intoleransen i Skottland. Men
insättas de i sitt tidssammanhang, få äfven de sitt berättigande
och förtjäna ej senare tiders lamentationer. Från Frankrike
hade just underrättelsen om Bartolomeinattens skräckscener
kommit, och i Skottland hade drottning Marias mässa blott i
Edinburgh bevistats af tolf tusen personer under fastan. Det var
då ej underligt, att män, som hade sådana fakta för ögonen
och som visste sitt öde, om katolicismen fick öfverhanden,
förklarade den för hvar mans niding, som sedan han blifvit
för-drifven från landet likväl uppenbarade sig där. Sådant var
innehållet i den strängaste artikeln. En modern författare har
framkastat det påståendet, att skottarne velat skaffa sig en egen
Bartolomeinatt. Detta anser Fleming vara ett ytterst subjektivt
omdöme. Meningen med artiklarna af 1572 var icke att
erbjuda människor tillfälle att döda en missdådare liksom för nöjes
skull, utan att just med det hotande straffet förhindra fördrifna
papister att åter visa sig i Skottland.

Trots det det digra antal sidor, Flemings arbete omfattar,
anser han sig ha lämnat en del saker i allt för rudimentärt skick
och utlofvar i ett kommande arbete, Life of Knox, en fortsatt
diskussion.

Ne/s Nelson.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0440.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free