- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
264

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Joël Nilsson. The Swedish Settlements on the Delaware, their history and relation to the indians, dutch and english 1638—1664, ed. af Amandus Johnson. New York 1911

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2öo

LITTE RATURÖFVERSIKTER

kenius transporterades till fortet Kristina sommaren 1654. Han
blef anklagad för myteri, och Rising hade för afsikt att sända
honom hem till Sverge på »Örnen» »för att försvara och
fritaga sig själf». Men som han blef häftigt sjuk just som
skeppet skulle afsegla, blef han ej hemskickad den gången, och
beskyllningarna mot honom synas ha upphört.

»De fattiga äro alltid när oss», och sådana funnos äfven i
Nya Sverige. Under Printz’ guvernörskap var Karin, en finsk
kvinna, nödsakad att tigga till uppehället för sig själf och sina
barn, och andra voro måhända äfven tvingade till liknande
omständigheter. Rising upprättade en välgörenhetsfond och
uppmanade prästen, sannolikt Nertunius, att utdela mat och kläder enligt
bestämmelser från styrelsen och allt efter den fattiges behof.

Aret 1655 kom med en förlust för Sverige, afträdandet af
Delawarekolonien till Holland. Litet är kändt om svenskarnas
och finnarnas religiösa historia under den period, som då tog
sin början. Enligt bestämmelserna vid öfverlämnandet tillätos
de att behålla en evangeliets förkunnare af sin egen konfession
och att ostörda få hålla sin gudstjänst, ett medgifvande, som
några af holländarna senare beklagade sig öfver. Lockenius
stannade kvar och uppehöll troligen den ordinarie tjänsten i
kyrkan vid Tinicum. Han fick sin lön af de svenska
fullmäktige, kanhända höjd genom frivilliga bidrag af kolonisterna.
Lockenius hade alltjämt bekymmer. Ar 1661 blef hans hustru
honom otrogen och rymde med en annan man, hvilket ledde
till omak och rättegång. Sedan han fått skilsmässa, gifte han
sig igen, men de holländska myndigheterna förklarade
äktenskapet ogiltigt, alldenstund han själf utfört ceremonien. Senare
blef han dömd att böta femtio floriner, därför att han vigt ett
par utan föregående lysning och mot föräldrarnas vilja. Han
gjorde invändningar mot domstolens beslut, sägande, att
konsistoriet i Sverige ensamt hade jurisdiktion i denna sak.
Lockenius hade äfven andra motgångar. En gång blef hän
»fruktansvärdt biten och märkt i ansiktet» af Peter Meyer, en
holländare, som kallades att infinna sig inför domstolen, men
affären uppgjordes mellan parterna själfva. Acrelius påstår, att
en präst vid namn Matthias kom hit ut med Mercurius, men
han återvände genast med detta fartyg enligt samme sagesman.1

1 De svenska församlingarna i Amerika på den tiden ha sin egen historia,
skildrad af en bland deras senare präster, Israel Acrelius, död 1800.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free