- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
266

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Joël Nilsson. The Swedish Settlements on the Delaware, their history and relation to the indians, dutch and english 1638—1664, ed. af Amandus Johnson. New York 1911

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2öo

LITTE RATURÖFVERSIKTER

äfven försökt att lära några indiangossar läsa och skrifva. De
visade sig mycket läraktiga, men snart sprungo de sin väg, och
i krigen visade de sig vara de kristnas grymmaste fiender. Printz
fruktade därför, att de skulle blifva svåra att omvända, ty,
skrifver han, »då de få höra talas om Gud, åhöra de icke
uppmärksamt utan låta förstå, att de äro ett fritt folk och icke
lydande under någon utan göra, hvad de behaga. De veta
ingenting om Gud utan tjäna satan med sin Kintika och offra
till honom, att han må gifva dem lycka på deras jakter och
att han ej må göra dem någon skada».

Printz’ förslag var ett enklare än grefve Brahes. Han ville
med vapenmakt tvinga dem att antaga kristendomen. Men dä
han ej hade tillräcklig styrka för ett sådant företag under sitt
befäl, måste han handla med dessa fattiga hedningar på ett sätt,
som var mera i harmoni med kristendomen. Han försökte
därför att göra dem intresserade för den svenska gudstjänsten,
och de kommo i skaror till kyrkan för att höra prästen. De
förundrade sig öfver, att han stod ensam, att han talade så
länge och hade så mycket att säga, medan alla de andra
under tystnad lyssnade till honom. De besökte ofta Campanius
i Upland och hade många frågor att ställa till honom. »Under
dessa samspråk lyckades det honom att gradvis göra det
begripligt för dem, att det fanns en Herre i himmelen, att denne
Gud skapat världen och satt människan i den, att hon fallit och
att Kristus blifvit sänd för att återlösa henne, att domens dag
en gång skulle komma, då var och en skulle dömas efter hans
gärningar. Indianerna blefvo glada och förvånade samt önskade
att få höra mera om denne store Gud, som var lika mycket
mäktigare än deras egen som de kristnas kanoner och gevär
voro bättre än indianernas bågar och pilar.»1

Ingen bland de svenska prästerna arbetade ifrigare på
indianernas omvändelse till kristendomen än Johan Campanius.
Hati hade stora intressen; han predikade evangelium och
sysselsatte sig lika ifrigt med jordbruk; han gjorde astronomiska
observationer, antecknade dagens längd och samlade fakta om
klimatet och andra fenomen, och han synes ha haft för afsikt
att författa en beskrifning af Amerika och indianerna. Om
indianernas språk sökte han att förskaffa sig en nogrann och full-

1 Printz till Brahe, 12 april, och till Oxenstierna, 14 april 1643, Ox.
saml. och Skokl. saml. (R. A.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free