- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
269

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Th. Wotschke. Geschichte der Reformation in Polen. Leipzig 1911

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANMÄLNINGAR OCH GRANSKNINGAR

215

I Polen funnos vid reformationens början skarpa
folkgrupper: Storpolen med Gnesen, Kalisch och Posen i nordväst, i
nordost Masovvien med Warschau, Plozk etc., i söder Lilla Polen
med Krakau, Sendomir, Lublin. Därtill kommo eröfrade
områden med främmande folk: i norr Preussen med Danzig,
Elbing, Thorn, Braunsberg, i söder de ryska områdena Galizien
och Westwolyhnien. Slutligen var Polen förenadt med
Lit-tauen, hvilket kyrkligt och nationellt sönderföll i två stora
områden: det gammallittauiska i norr med latinsk kyrka, och det
ryska i söder ned till Kiew med grekisk kyrka. Ett viktigt
moment i detta komplicerade rike var det tyska elementet.
Omkring 1400, vid slutet af den stora germanska
folkvandringen, hade det nådt sin största utbredning; öfverallt funnos då
tyskar och tyska kloster. Men på Jagellos tid begynte det
nationellt polska medvetandet att växa och det tyska elementet
undanträngas. Tidigast uppgaf den tyska adeln sin nationalitet.
I klostren höllo polska munkar sitt intåg, delvis med våld och
rättsbrott. Den tyska landtbefolkningen uppsögs i den slaviska.
Vid reformationens början var det hufvudsakligen blott i
städerna, som de tysktalande utgjorde en faktor att räkna med;
och t. o. m. här blefvo de ständigt färre. Med undantag af
Krakau och några andra städer voro tyskarna redan 1520 i
minoritet, om de ock genom sin högre bildning ännu hade ett
betydande inflytande.

Till detta tyska element knöt sig nu närmast
reformationens inträngande i Polen. De polska tyskarna gjorde vanligen
årligen en resa till fädernas land, och på så vis gick ut och in
en ständig ström af köpmän, handtverksgesäller och studenter.
Händelserna i Wittenberg blefvo därför ock raskt kända i Polen.
Luthers teser nådde dit inom några veckor. Tetzel lät ju ock
genom Wimpina uppsätta sina motteser i Frankfurt an der Oder
vid Polens gräns; Och dit hade dominikaner i mängd kommit
från Polen. Teserna följdes af flygbladslitteraturen och snart
äfven af den tyska bibeln. Efterfrågan på kätterska skrifter blef
så stark, att den ej kunde fyllas, trots djärfva studenters,
vandrande handtverkares och augustinmunkars insmugglingar.
Marken var i själfva verket beredd på en reformation, ej minst på
grund af romerska kyrkans särskildt stora förfall i Polen.
Biskop Joh. Latalski, som köpte Posens biskopsstol och sedan som
ärkebiskop af Gnesen 1539—40 stod i spetsen för polska klere-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free