- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettonde årgången, 1912 /
270

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Th. Wotschke. Geschichte der Reformation in Polen. Leipzig 1911

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

270

LlrTERATURÖFVERSIKTER

ciet, var en humanist men ock enligt samtidas vittnesbörd »hohl
und betrunken», en Baccus och slaf under de uslaste laster.
Hans närmaste företrädare som ärkebiskop Andreas Krzycki
var en pornograf, för hvilken intet var för vällustigt, och som
gaf det rådet till konfirmandflickorna: si non caste saltem caute
vivere. Och Latalskis närmaste efterträdare som ärkebiskop,
Petrus Gamrat, blef med sitt otuktiga lif till ett ordspråk, så att
han t. o. m. gifvit sitt namn åt en skamlig last. Biskoparna
voro likadana som sina chefer; det är då lätt att förstå, huru
det lägre prästerskapets lif skulle vara. Det var blifvet ett
ordspråk för greker och rutener; åtskilliga statsmyndigheter måste
förbjuda sina borgare umgänge med klerus!

Därtill kom som förberedelse för reformationen en viss
själfständig polsk religiositet. Den nära sammansmältningen af
polskt väsen och romersk katolicism, som Hosius skapade, fanns
ej ännu. Under 1400-talet hade gång på gång, allt ifrån
anknytningen till hussiterna, visat sig huru långt Polen var från
blind lydnad. De hussitiska tendenserna voro visserligen vid
1500-talets början borta, men Schlachta gick därför ej
obetingadt efter Roms order. Moderna forskare, som lägga
folkpsykologiska synpunkter på historien, ha betecknat föreningen af
polskt folkväsen och romerskt kyrkoväsen som en onatur. Polska
folket sträfvade i sitt innersta väsen och enligt sina anlag till ett
atomistiskt samfundstillstånd, motsatsen till den romerska
kyrkan. Polacken är som hvarje slav i viss mening född anarkist,
under det att kyrkans högsta bud är lydnad, Det
motsägelsefulla i förbindelsen mellan polsk anda och romersk tro gör sig
ej nu under det yttre trycket kännbart; annorlunda förhöll det
sig under storhetstidens dagar, då den polska andan kunde fritt
utveckla sig. Romerska kyrkan hade afskurit Polen från den
naturliga förbindelsen österut till de grekisk-katolska slaverna
och fört landet fram till en hotande förtyskning. Här satte den
nationella tanken och instinkten in redan före reformationen.
Hade denna ej kommit från Tyskland, så hade den sannolikt
med ens eröfrat hela nationen, såsom hundra år förut
hussitrö-relsen gripit de slaviska tjeckerna.

Slutligen hade äfven i Polen humanism och renässans
vunnit utbredning, särskildt med drottning Bona från det
milane-siska furstehuset Sforza. Denna kulturströmning utbildades
särskildt i Lillpolen under ledning af drottningens italienske bikt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1912/0478.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free