- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjortonde årgången, 1913 /
89

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - G. Westling. Den religiösa ställningen inom Linköpings stift under 1800-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DI’.N RELIGIÖSA STÄLLNINGEN I LINKÖPINGS STIFT UNDER 1800-TALET 8l

dömen var utarrenderad till en baptist, och att starka inflyttningar
af trosförvanter till honom ägt rum från Nerike.

Den andra trakten af stiftet, där baptismen vunnit ett
betydligare insteg, var — såsom nämndt är — dess sydöstligaste del,
där Västervik var en utgångspunkt för den. Ett f. d.
handelsbiträde Classon och en handlande Edenholm voro de
verksammaste baptistmissionärerna i den orten. Kontraktsprosten där
skref till domkapitlet: »Prästerskapets belägenhet är ganska svår
med hänsyn till baptisternas avoghet mot barndopet. Då
numera ej tvång finge användas för att förmå föräldrar att utlämna
sina barn till dop, kunde man föga uträtta, ty »hvar och en,
som kommit i närmare beröring med baptisterna, har nogsamt
kommit till en sorglig erfarenhet af den envishet och trotsighet,
hvarmed de möta äfven den solklaraste och humanaste
vederläggning af deras villfarelser, hvarför det måste räknas bland
sällsynt lyckliga företeelser, när ett frivilligt medgifvande å deras
sida medgifver barndopet». I allmänhet visade baptisterna sig
hätska mot statskyrkan, ehuru exempel på ett välvilligare
sinnelag också anföras. Så hände det, att i Locknevi baptister
deltogo i församlingens gemensamma gudstjänst. Nattvarden
firade de dock alltid i hemmen. I Västrum, där de understöddes
från trosförvanter i England, läto de sina barn deltaga i
konfirmandundervisningen. Baptisternas hela antal i stiftet beräknade
biskopen vid prästmötet 1868 hafva mer än fördubblats sedan
det förra mötet och upptogs nu till mer än 400.

Det främmande religionsparti, som jämte baptismen spelade
en mera anmärkningsvärd roll i’ tidens religiösa rörelse inom
stiftet, var då mormonismen. Medan dess anhängare vid tiden
för det förra prästmötet räknades blott till vid pass 100, hade
de nu hunnit fördubblas till antalet. Tidigare hade de hållit sig
allenast inom Östergötland, nu hade de trängt in i
smålandsdelarna af stiftet. Talrikast voro de samlade i Norrköping, där
de beräknades till mer än 100. Där hade de egen föreståndare,
som blifvit befullmäktigad af Brigham Young m. fl. Närmast
till antal kommo mormongrupperna i Linköping och Motala.
Lärans öfriga bekännare träffades här och där i ringa antal i
en del socknar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1913/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free