- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjortonde årgången, 1913 /
111

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - G. Westling. Den religiösa ställningen inom Linköpings stift under 1800-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DI’.N RELIGIÖSA STÄLLNINGEN I LINKÖPINGS STIFT UNDER 1800-TALET 8l

tjänstgjorde som dess ordförande. Föreningen underhöll egen
kolportör. Ett godt samförstånd mellan kyrkans präster och
lekmannaverksamheten var rådande där. Separatismen hade
dittills ej hunnit att mycket söndra sinnena; dock var ingen af
de i stiftet gängse religiösa partikularströmningarna alldeles
orepresenterade i församlingen. Till Norra Tjusts kontrakt hör ock
Lofta, där det då af grefve A. Stackelberg ägda Öfverums bruk
är till hufvudsakliga delen beläget. Det synbara upphofvet till
den andliga väckelse, som vid denna tid uppstod inom denna
församling och därifrån vidare spridde sig till närgränsande socknar,
tillskrifver dåvarande predikanten vid Öfverum, numera
kontraktsprosten C. G. F. Hjelm, en smedshustru, hvars man satt häktad
för delaktighet i ett mord. Vid ett bönemöte reste hon sig upp
och började till allas öfverraskning efter en stunds tystnad att
bedja högt. När hon slutat, höjde en ung flicka sin röst till
bön om omvändelse för andra, som voro unga. De församlade
kände sig gripna, och en vidtgående väckelse tog sin början.
Arbetare, som varit tillstädes vid mötet och där förnummit
Andens kraft, förde evangelii budskap till sina yrkeskamrater;
och den ena efter den andra vaknade till omtanke om sin själ.
Hvarje afton under loppet af en vecka samlades de troende i
brukskyrkan till en andaktsstund, och på middagsraster och
framför allt efter slutadt dagsarbete inställde sig själsbekymrade
arbetare hos pastorn i prästgården, där under loppet af flera
veckor bibeln för deras räkning låg uppslagen vid Jesajas 53:e
kap. De, som funnit frid, blefvo redskap för att hjälpa andra
till rätta. Rörelsen blef så allmän, att den visade sig jämväl i
folkskolan. »För barnen måste några gånger anordnas
bönemöten i skolsalen om aftnarna, så att de kunde få gifva luft åt
sina känslor och intryck». Folkskolläraren stod undrande och
spörjande, hvad han skulle taga sig till med barnen, ty »de ville
bara höra talas om Gud, bedja och sjunga sånger». Om än
»rörelsen bland barnen i allmänhet var af mera öfvergående art,
fingo dock åtskilliga af dem evighetsintryck för kommande
dagar». Som vanligt begagnade sig separatisterna af den
andliga rörelsen i dessa trakter för att främja sina intressen. Där
inställde sig till och med mormonapostlar, som hemlighetsfullt
be-drefvo sitt missionsarbete och förrättade dophandlingar nattetid.

I Södra Tjust hade — såsom förut är visadt — baptisterna
haft starka försänkningar, och dessa försvagades ej under den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1913/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free