- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femtonde årgången, 1914 /
69

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Emanuel Ltnderholm. Teologi och pietism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEOLOCtI OCH PIETISM

69

Erleuchtungen, welche alle vernünftige Menschen für nichts
anders, als . . . für eine innere Geschichte der eignen
Abwechselungen ihres Bewusstseyns und des Nachdenkens dieser Leute,
halten können1 ... Es ist ein rechter Geist des Fanaticismus
nach und nach aufgekommen. Die berleburgische Bibel, die
petersenischen ganz elenden Vorspiegelungen, Poirets
Seltenheiten, Gichteis Dreistigkeiten, Arnolds grobe Empfindungen
waren geraume hie und da nicht nur geduldet, sondern sehr
geliebt, ja anempfolen2 . .. Bis endlich der das ganze
Christentum beschimpfende herrnhutische Geist, der dies alles in seinen
Dienst und Gefolge annnam, zum rechten Durchbruch kam8 ...»

Semler medger dock — och detta är något absolut nytt
inom teologien — att äfven »en fanatiker kan vara den allra
ärligaste och redligaste människa i världen», men betonar, att
detta icke är hufvudfrågan. Denna gäller, huruvida en
känslo-lifvets själfprestation skall ges ut för ett gudomligt verk. Blott
Skriften är resultatet af en omedelbar gudomlig inverkan. Vi
äro hänvisade uteslutande till den medelbara gudomliga
påverkan genom Skriften enligt förnuftiga lagar. En äkta lutheran
kan icke bli fanatiker.4

Semler ägde vid tiden för denna kritiks affattande ingen
på egna studier grundad kännedom om sin kritiks föremål och
yttrar senare själf därom: »Von den vielen separatistischen,
fanatischen, mystischen Schriften habe ich längere Zeit die
gemeinern Urtheile fortgesetzt und beibehalten. Erst ziemlich
spät wendete ich einige Zeit besonders darauf, sie selbst mit
Aufmerksamkeit zu lesen, und habe freilich sie alsdenn auch viel
gelinder beurtheilt von dem ehrlichen Schwenkfeld an . . . Selbst
den Zusammenhang der Herrnhutischen neuen Partey habe ich
nachher gelinder beurtheilet aus der menschlichen Sphäre als
anfänglich».5

Detta Semlers mildare bedömande af allehanda kyrkliga
religiösa bildningar och tankegångar, sedan han kämpat sig fram
till sin nya åskådning, finner sin förklaring i de nya
epokgörande tankar, hvilka prägla densammn. Semler skiljer nu mel-

1 Vorrede vom Fanaticismo, fol. b 2.

2 Ibdm fol. b 5 f.

3 Ibdm fol. b 6.

4 Ibdm fol. b 2, a 8, b 8.

s Lebensbeschreibung, I, s. 265, 270.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1914/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free