- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femtonde årgången, 1914 /
308

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. D. Hallbäck. J. O. Hoof och Hoofianismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 318 h. d. hallbäck

lefnadssätt. »l De religiösa behofven å den ena sidan och den
sociala ställningen å clen andra utgöra förklaringen på den
anslutning som skedde till den Hoofska rörelsen.

Väckelsen var först en församlingsrörelse. Kyrkorna fylldes
och folket, i synnerhet kvinnorna, voro talrikt tillstädes vid
husbesöken. Men inom förunderligt kort tid hade den gått utom
församlingens gränser. Enligt egen uppgift blef Hoof omvänd 1808
och redan 1812 hade väckelsen tagit betydliga dimensioner. Den
hade då ock redan fått den karaktär den sedermera i hufvudsak
behöll.

Den tidigaste teckning vi äga af Hoofianismen är ett
inford-radt yttrande till Domkapitlet af kontraktsprosten Sven Tranchell
i Tranemo, just från detta år och allt för intressant för att här
kunna förbigås. Skrifvelsen lyder: »Då högvördiga Domkapitlet
uti Communicationsresolution å klagoskriften mot v. pastor Mag.
Hoof ålagt mig att med eget utlåtande inkomma, så får jag äran
lämna följande. Nog kringlöpa här i orten flere obehaglige rykten
om v. pastor Hoofs besynnerlige predikningar och conventiclar
eller sammankomster i stugorna, synnerligast med kvinnor och
pigor, som skola flera dagar gå bort från sina hem och uppehålla
sig hos honom till saknad för späda barn och deras mäns och
husbönders förargelse, ledsnad och missnöje, samt att detta folk, som
skall kalla sig Kristi lilla Hop och i utvärtes åthäfvor utmärka
sig framför andra genom sin andakt och lefvernes helighet, skall
dock icke skona andra utan fälla de omildaste omdömen om andra,
förtala, förbanna och förakta dem som icke höra till deras hop,
kasta skugga på andra präster, som de säga ännu icke gått igenom
bättringens port, utan äro skadliga att höra, hvarför de ock
öfvergifva sina egna församlingar och gå icke oftare dit än de äro
därtill nödsakade, då de skola gå till den Hel. Nattvarden, utan resa
eller gå flera mil och långa vägar för att som de säga höra den store
mannen som kan göra oss saliga. De göra mycket väsen af
indifferenta småsaker, och låta måhända bestå det som svårast är i
lagen. De utropa dem såsom oomvända, hvilka kläda sig efter
ortens sedvänja och bruk i coulörta kläder, som bevista bröllop
och gästabud, dansa och roa sig, som bevista marknader, som
gå in till eller umgås med de opånyttfödde, skaka det vidlådande
syndiga stoftet af sina skor, när de varit nödsakade gå inom dörren
till den eller den som de räkna ibland de ogudaktiga att de icke skola

1 Högmässopred. Företalet VI.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1914/0318.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free