- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femtonde årgången, 1914 /
311

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. D. Hallbäck. J. O. Hoof och Hoofianismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

j. o. hoof och hoo fi an ismen 321

eländige lärjungar».1 Från detta håll kommo många långväga
åhörare. Men ända från Halland och Småland2 infunno sig
främlingar. Då dessa icke kunde komma ofta ville de i dess ställe gärna
stanna någon längre tid. Om sommaren brukade därför hela
foror af folk komma, medförande lassvis med föda och kvarstannande
på Floghult månadtals. Hoof tog. emot dem med den mest
uppoffrande gästvänskap. Många torde dock de gåfvor varit han fick
mottaga. Främlingarna deltogo ock i gårdens arbeten. Ännu i
dag kan man se spåren däraf. Genom trädgården på Floghult
rinner en bäck; där hafva dessa främlingar stensatt en kanal.
Till det mesta sysslade de emellertid med jordbruksarbete,
hvarigenom gården kom i ett förträffligt skick och kunde föda ett tjogtal
kreatur. Emellan arbetstiderna församlades. man till
andaktsöfningar, hvilka, så ofta vädret tillät det, höllos i det fria.. I lunden
Mamre, som låg öster om gården, hade han låtit uppsätta bänkar
och i ekarnes skugga höll han dagligen bibelförklaringar eller
genomgick nådens ordning enligt Nohrborg.3 »Huru ofta », heter det
i liktalet öfver honom, »gick han icke omgifven af nådessökande
själar ■ och talade ljuf liga med dem om Guds dråpeliga verk i
naturens, Nådens och Härlighetens rike. »3 Utom . de vanliga
bibelförklaringarna älskade .Hoof nämligen att vandra omkring, likt
Frälsaren omgifven af sina lärjungar och likt honom görande
liknelser om det himmelska af det jordiska, man såg. Så förflöto
dessa för Hoofs vänner oförgätliga dagar med omväxlande
arbete och förkofran i det andeliga, tills de med saknad spände
för sina dragare för att återvända hem. I minnet bevarade
de dessa tillfällen och med längtan talade de om dem i
hembygden, sålunda spridande Hoofs åsikter i allt vidare kretsar.
Rörelsen hade sålunda begynt antaga allt större dimensioner.

Hvar väckelsen gick fram, satte den djupa spår. Såsom antydts
märktes det t. ex. i fråga om folkets tänkesätt om sabbaten redan
1812. Före Hoofs uppträdande var uppfattningen om dess
helgd ganska fri. Bland gamla kungörelser, funna i Hyssna kyrka,
daterande sig till tiden omedelbart före Hoofs uppträdande, finnas
sådana som annonsera t. ex. auktion på lerkärl en helgdag efter
gudstjänstens slut på kyrkogården; en glasmästare lagar söndriga

1 Bref från C. A. Bjursten till C. F. af Wingård 1826.

2 ska.rstedt, a. a., s. 785.

3 S. j. Meuller, a. a.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1914/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free