- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femtonde årgången, 1914 /
333

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Gustaf Brandt. Carl Olof Rosenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

carl olof rosenius

333

språkslöshet söka gifva några bidrag. Den säregna typisering,
som enligt vår mening är ett genomgående drag både beträffande
väckelsens karaktärsutformningar och fromhetsintressen, beror
måhända till icke ringa grad på den starka personliga stämpel,
som hans markerade religiösa individualitet satt på hela den
omfattande rörelsen. Carl Olof Rosenius är själf ett den inbrytande
väckelsetidens barn, han utgör på sätt och vis den personliga
sammanfattningen af de bärande andliga krafter, som lösas af denna.
Ett studium af honom är studiet af ett viktigt skede af svenskt
ande- och kyrkolif.

Man har stundom ställt upp Carl Olof Rosenius som en
pen-dant till Henrik Schartau, och visst är, att en jämförelse dem
■emellan har fog för sig. I stort sedt bilda dessa båda ett par, som
liksom inrama det förflutna seklets religiösa bild. Båda ha satt
viktiga spår i vår kyrkas lif. Att nämna de namnen tillsammans
är att peka på tvenne linjer i den religiösa utvecklingen i vårt
land under 1800-talet, en kyrkostödjande och en mer eller mindre
kyrkouppgifvande. Mycket karaktäristiskt är, att
motsatsförhållandet till Schartaus riktning är ett påfallande drag i den
nyevangeliska väckelseföreteelsens bild. Kyrkohistoriskt sedt,
torde Rosenius få anses ha spelat den betydelsefullare rollen för
den kyrkliga och religiösa utvecklingen. Vi ha att i honom se den
andlige fadern till den mäktiga frikyrkliga rörelse, som sätter sin
prägel på den tid vi lefva i, och som framkallat de mest svårlösta
problem för vår folkkyrka.

Följande synpunkter ånge en disposition, efter hvilken en
Rosenii-biografi torde kunna anläggas.

i. När man talar om den »evangeliska väckelsen» i Sverige
vid midten af förra seklet, får man ingalunda fatta denna som en
vid en bestämd tidpunkt framträdande företeelse. Den evangeliska
väckelsen framgår som en successiv samling af de många
evangeliskt präglade lifsrörelser, som här och hvar, hvar för sig befinna
sig i tillväxt sedan århundradets början. Dessa bilda en sida af
det andliga uppvaknande, som efter neologiens fall och det
politiska genombrottet kännetecknar den nya tidén1, och deras karak-

1 Fehrman: Carl Fredrik af Wingårdh. II Ld. 1911—12 sid. 327 not.
anser det vara tvifvelaktigt, huruvida t. ex. det nya läseriet från början af
1800-talet bör sättas i samband med en nyvaknande religiös lifaktighet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1914/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free