- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
6

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - K. V. Zetterstéen. En anonym biografi öfver biskop Rabbūlā i Edessa († 435). Öfversatt från syriska

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6 K. V. ZETTERSTÉEN

kunna veta, att hvad jag vet är villfarelse, om ej sanningen
med sitt ljus lär mig att skilja mellan sanning och villfarelse?»
Denna invändning bemötte Acacius med skärpa och sade: »Du
kan lära känna sanningen, om du lär dig, att du hittills ej känt
den.» Rabbülä svarade: »Detta, att jag skall veta, att jag ej
känner sanningen, lär mig icke sanningen, utan öfvertygar mig
blott angående villfarelsen, att den är villfarelse, men jag vill
just lära känna sanningen.» Då sade Acacius till honom: »Tro
på vår Herre Jesus, att han är Guds son! Då skall du få
erfara, huru sanningen drager dig till sig.»1 Han svarade: »Hvaraf
skall jag kunna få veta, om Kristus är den verkliga sanningen,
som jag är tvungen att känna?» Då sade Eusebius till honom:
»Se, sanningen uppenbarar sig själf för dig, om du afstår från
ditt vetande och erfar ett behof att lära känna den.» Rabbülä
svarade: »Men huru skall jag kunna glömma det, då jag
kommer ihåg det mot min vilja?» Då sade Eusebius: »I och med
att du låter tanken på Jesus vinna insteg och oaflåtligt dväljas
i din själ, skola alla onda makter, som kämpa i dig, se det och
fly ifrån dig, liksom mörkret försvinner för solens strålar.»

Sedan åtskilliga frågor rörande tron afhandlats emellan dem,
lofvade han att gå och bedja i de märkliga martyrerna Cosmas
och Damianus’ grafkapell, och de beledsagade honom med sina
förböner och sände honom glada åstad. Medan han stod i
templet, fick han se en bekant man, som varit blind och nu
såg. Rabbülä undrade öfver korsets kraft, och i synnerhet
förvånade han sig öfver det underverk, som Gud gjorde med honom
själf, i det att Herren öppnade hans läppar, så att han
uppstämde en ny lofsång, en lofsång till Gud, Fadern, Sonen och
den helige Ande. Där utdelade han äfven allmosor, medan han

1 Så bör detta ställe förmodligen öfversättas i öfverensstämmelse med
Bickells tolkning: »Alsdann wirst du die Wahrheit erkennen, wie sie dich zu
sich zieht». Grundtextens whkim blir då part. pass. (loahkim), som ansluter
sig till den föregående imperativen liaimen enligt Nöldeke, Ktirsgef. syr.

Gramm. 2. uppl. sid. 206, upptill; ordagrant: »Tro på vår Herre–-, så

blir sanningen känd, nämligen huru den drager dig till sig». Visserligen heter
det i J. Payne Smith, A compendioits Syriac Dictionary, att part. pass. af
verbet h’kam användes endast i sexuell betydelse, men denna uppgift kan
bero på otillräckligt material. Nöldeke, anf. arb. § 372 C. läser w’hakklm
och öfversätter detta ställe på följande sätt: »Und die Wahrheit ist kundig,
wie sie dich bei sich halten soll,» men detta passar sämre i sammanhanget.
Äfven Bedjax vokaliserar emellertid whakkim.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free