- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
16

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - K. V. Zetterstéen. En anonym biografi öfver biskop Rabbūlā i Edessa († 435). Öfversatt från syriska

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26 K. V. ZETTERSTÉEN

och många andra dygder måste de vara fullkomliga. Han
ansträngde sig nämligen en lång tid för att genom noggrann
undersökning erhålla en tillförlitlig kännedom om sannfärdiga
män,1 hvilka han kunde inviga till Kristi tjänst. Ty för hans
karaktärsfasthet hade det varit lättare att modigt låta den högra
handen utan förbarmande huggas af2 än att lättsinnigt lägga
den på en persons hufvud, om hvilken han ej mottagit något
sannfärdigt vittnesbörd. Han uppfyllde nämligen i handling
apostelns ord3 och lät aldrig förmå sig att genast lägga handen
på någon, för att ej blifva delaktig i en annans synder, utan
genom handpåläggningen inviga blott den, som var fri från
lyten till själ och kropp, i prästadömets heliga mysterier.
Med hög röst uppläste han inför hela kyrkan namnen på alla,
som han önskade upptaga i klerus, i det han i Guds namn
besvor alla åhörarne att, om de visste något ogudaktigt om dem,
gifva det tillkänna. Därjämte anställde han äfven i hemlighet
undersökning genom allehanda frågor för att genom deras egna
uppgifter erfara, om de i något afseende voro klandervärda. Ty
han drog verkligen på alla möjliga sätt försorg om att blott
människor utan vank, hvilka voro som den förste prästen Abels
utvalda offer och Gudi behagliga gärd, genom honom invigdes åt
Gud. Det låg honom nämligen om hjärtat, att prästerna i sin
tjänstgöring skulle likna änglarna i himmelen, så långt detta för
människonaturen är möjligt.

Hvem kan uppräkna hans oaflåtliga förmaningar till
männen i det kyska, åt Gud invigda ståndet?4 Under hela sin tjugu-

1 Bickell: »Er war während der Prüfung lange Zeit in seinem Geiste
besorgt, eine zuverlässige Empfehlung von wahrheitsliebenden Männern zu
erhalten».

2 Bickell: »Denn es fiel der Festigkeit seines Geistes leichter, die
Handauflegung ohne falsche Schonung muthig zu verweigern.»

:l Jfr Tim. I, 5, 22.

4 Det ord, som här återgifvas med »det åt Gud invigda ståndet», heter
på syriska k’jämä »stånd». Detta betecknade ursprungligen hela den kristna
församlingen, men erhöll sedermera en mera speciell betydelse och användes
om ett särskildt stånd, som intog en mellanställning mellan det egentliga
prästerskapet och lekmännen och omfattade både manliga och kvinnliga
medlemmar. De förra kallades frnai fejåmä, de senare b’näp järna. Båda
klasserna sammanfattas under det gemensamma namnet k’jämä. Stundom
finner man äfven benämningen k’jäinä kaddisä. »det heliga ståndet» eller tfjäineh
dallähä »Guds stånd». Härom anmärker Bickell, anf. arb. s. 230, not: »Zu
dieser Klasse gehörten die Kleriker, welche die niederen Weihen hatten, auch

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free