- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
98

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Gottfr. Westling. Uno von Troil såsom biskop i Linköpings stift

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I oo

GOTTfk. WESTLING

åt de barn, som anmält sig önska för första gången komma i
åtnjutande af sakramentet, blef det redan under biskop Filenius’
tjänstetid i flertalet församlingar vedertagen sed att gifva dessa barn
särskild undervisning och att därefter inför församlingen med dem
anställa förhör, i följd hvaraf de omordade Visitationsprotokollen
kunde för hans efterträdare, von Troil, vitsorda, att detta moment
i konfirmationsakten ganska allmänt vunnit burskap i stiftet.

Församlingar funnos, i hvilka denna katekumenernas
undervisning egentligen var att anse blott såsom en omedelbar
fortsättning af de katekesförhör, hvilka, såsom förut är nämndt,
anställdes om söndagsmorgnarna mellan andragångs- och
sammanring-ningen af prästen, flerstädes därvid biträdd af församlingens
klockare. Under det att denne gaf och förhörde läxor i Luthers lilla
katekes eller i dess förklaring af Svebilius, när barnen hunnit
inlära den förra, var prästen sysselsatt med de äldre barnen för att
inprägla de i hans förklaring införda bibelspråken eller för att
ytterligare komplettera deras minneskunskap med symbolum
Atha-nasianum, hustaflan, botpsalmer och de i katekesen intagna s. k.
»bordläxorna». Från Norra Vi församling meddelades, att där
var sed att kalla till prästgården fem à sex gånger om året hela
församlingens ungdom, som kunde läsa i bok, för att pröfvas i dess
kristendomskunskap, och att därefter utan någon särskild
undervisning admittera dem till Herrens nattvard, hvilka befunnits
försvarliga och hunnit en ålder af femton à sjutton år. I ett fåtal
församlingar tillstaddes utan alis någon föregående särskild
kunskaps-pröfning barnen att gå fram till Herrens bord, när pastor på andra
vägar, såsom vid de allmänna förhören i kyrka och hem gjort sig
försäkrad om att de ägde nödig insikt i kristendomens
hufvudstycket Så skedde icke allenast i en eller annan församling, där
afstånd och markens oländighet skulle gjort det mödosamt för
barnen att för sin undervsisning göra särskilda besök hos pastor, utan
ock annorstädes, t. ex. i Törnevalla, där nämnda naturförhållanden
ej bort göra besöken lika besvärliga. I de ojämförligt flesta
socknarna lämnade dock prästerskapet en särskild föreberedande
undervisning åt nattvardsbarnen, men ovillkorlig skyldighet för dessa
att infinna sig vid den var åtminstone ej allestädes införd. Så
lämnades t. ex. i Ö. Skrukeby åt den enskilde frihet att begagna
sig af den erbjudna särskilda nattvardsundervisningen eller
underlåta detta, utan att dylik uraktlåtenhet nämnes ha medfört
förlust af rätt att admitteras till nattvarden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free