- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
100

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Gottfr. Westling. Uno von Troil såsom biskop i Linköpings stift

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I oo

GOTTFk. WESTLING

blefvo de »såsom approberade inskrifna i kommunionsboken».
Exempel finnas, att präster sökt vaka öfver att de admitterade
barnen bevarade och om möjligt förökade den kristliga insikt, som
de under »nattvardsläsningen» vunnit. I Askeryd hade pastor
tagit för sed att hos katekumenerna inskärpa, att de för framtiden
»vore prosten och kyrkoherden ansvariga för tillväxt i
kristendomen och enligit densamma en god vandel, hvilket à part höres
efter vid alla hus- och kyrkoförhör».

Hvad prästerna öfverhufvud fordrade af barnen för att lämna
dem tillträde till nattvardsbordet, kan svårligen bedömas, emedan
det naturligtvis i väsentlig mån var beroende, af hvad den enskilde
prästen fattat som nödigt att känna för att kunna blifva och vara
en värdig nattvardsgäst, men påtagligt är, att mycken vikt blef
lagd på att ungdomen inhämtat katekesen efter dess ordalydelse.
Väl tala tidens handlingar om att hänsyn också tagits till barnens
»stadga och begrepp», men oftare att de räknades mogna för
sakramentets åtnjutande, då de vid förhör befunnits »försvarliga»
eller »skickeliga». För dem, som ej hunnit fram till denna punkt,
uppsköts nattvardsgången, och de blefvo föremål för ytterligare
undervisning af sin själasörjare.

Om än i de flesta församlingar var antagen sed, att
nattvardsbarnen efter afslutad undervisning blefvo inför församlingen
underkastade särskildt förhör, så var dock detta ej allestädes
förhållandet, men där intet dylikt förekommit hade prostarna vid de
omordade visitationsförrättningarna påyrkat deras införande
såsom regel.

Sedan barnen undergått förhöret, plägade deras lärare ställa
till de unga, nya nattvardsgästerna ett bevekande och förmanande
tal. Förfaringssättet vid ifrågavarande akt var växlande, enär
vid tiden för Troils anträde till biskopsämbetet ännu inga vissa
former voro fastställda för ritualen vid den. I Kärna, en af
biskoparnas prebendeförsamlingar, var bruk, att barnen, medan prästen
höll det berörda talet, lågo på knä kring altarrunden och där
»konfirmerades i nåden» och tilldelades välsignelsen. Äfven till
församlingarnas äldre medlemmar plägade prästerna vid denna akt
rikta några lämpliga ord, manande clem att med trogna förböner
stödja de unga, en handling, som ju ock räknas tillhöra en
konfirmationsakt; däremot finnes blott undantagsvis nämndt, att några
löften blefvo af barnen aflagda. I åtskilliga socknar hade man
ännu icke vidtagit några anordningar för att gifva en särskildt upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free