- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
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(1900)
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Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Emil Liedgren. Wallins läroår som psalmdiktare 1806—1812. Med en inledning om religionens plats i sjuttonhundratalspoesien och den estetiskt motiverade psalmboksreformen

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wallins läroår som psalmdiktare

25 i

unserm Innersten hervorgehen, und dass man ein Kunstwerk mit
der Zufriedenheit verlässt, mit welcher man an eine gute Handlung
zurückdenkt.

Die Kunst stellt Ideale dar. Sie wirkt also auf das Vermögen,
Ideen, abstracte Begriffe vorzustellen und die Fertigkeit hierinn ist
jederzeit für den Menschen, im Denken und Handeln, von
Wichtigkeit. Die Grösse des Charakters zeigt sich in Befolgung sehr
allgemeiner und den Ideen nahe kommender Grundsätze. Man kann
also immerdar annehmen, dass sich der grosseste Charakter — wenn
alle andere Umstände gleich sind — bei demjenigen finden werde,
welcher in den allgemeinsten Formeln denken kann. Je mehr aber
diese allgemeinen Begriffe gefallen, desto eher werden sie das
Verlangen rege machen, sie immer vor Augen zu haben und zu
befolgen. Je schöner sie also dargestellt sind, desto mehr müssen sie
gefallen; und so wäre es wirklich unmöglich dass die Sittlichkeit
schön dargestellt ihre wohltätige Wirkung auf Geist und Charakter
des Menschen verfehlen sollte.

Dies sind nun Vortheile, welche die Kunstwerke zu allen Zeiten
nach sich ziehen;... im Zustande der Kindheit und Rohheit. . .
ist es nicht der philosophische Geist, der Wahrheiten erfindet, und
seine Zeitgenossen in abgezogenen Formeln der Wahrheit entgegen
führt, sondern es ist das Genie, welches dem Zeitalter zuvor eilt, und
ihm die Regeln des Wahren und Guten im Bilde, in Kunstwerken
vorhält».1

Liksom den af Heusinger högf skaftade schillerska
estetiskpedagogiska åskådningen tillkommit under inflytande från Sulzer,
visar sig hos Heusinger bland andra med Sulzers besläktade
tankar äfven den om psalmdiktningens stora insats i den moraliska
folkuppfostran. Mer än andra sånger måste ju — af här ofvan
refererade orsaker — de sånger behaga, i hvilka moraliska och
religiösa känslor härska. Sådana sånger äro just »Kirchen- und
Er-baungslieder».3 Heusinger nämner blott detta i förbigående, men
sedt i samband med hela hans estetisk-pedagogiska system, får
yttrandet en betydlig vikt. Psalmdiktningen blir den högsta
tänkbara uppgift, som en patriot och filantrop kan ställa för sin
litterära verksamhet.

I Uppsala var alltsedan 1779 psalmbokssaken aktuell, då,
såsom förut nämnts, vid detta års riksdag prästeståndet uppdrog
åt därvarande domkapitel att utarbeta ett nytt förslag till
psalmbok i enlighet med insända betänkanden från rikets öfriga dom-

1 Heusinger, a. a. I, sid. 324 ff. — Jfr för likheten med Sulzers teorier
v. Steins Die Entstehung der neueren Aesthetik, sidd. 306 f., och d;ir anförda
artiklar i Sulzers arbete.

* Heusinger, II sid. 166 f.

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