- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
35

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Ur reformationslitteraturen. Öfversikt af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anmälningar och granskningar

iI

niskodressyr är genialiskt uttänkt med individens fortgående
suggestionsbehandling, till den egna viljans uppgående i
ordensviljan. Från personlighetssynpunkt äro exercitia därigenom
omoraliska; från medicinsk synpunkt äro de farliga genom det patologiska
inslaget, de konstlade hallucinationerna, som hit införts från
Manresa. Det finnes nu knappast en orden,, som icke inrättat
exer-citier efter jesuitiskt föredöme. Hela katolska världen lefver
under dessas bann. Utan att kunna hejdas rullar nu
massuggestionens hjul.

Lomer ger ingående analyser af Loyolas sätt att med sina
exercitier vinna anhängare, af hans egen utveckling till
ordens-stiftandet och som ordensledare och af jesuitordens organisation.
Och under allt detta fortsatte Loyola med sin patologiska
känslo-exstas, om ock väsentligen lokaliserad till gudstjänsterna. Man
måste ställa frågan: har en sjuk man, en hysteriker, lämnat
åstadkomma ett verk af så oerhörd betydelse som jesuitorden? Det
duger ej att söka ge Laynez den egentliga äran af jesuiternas verk.
Loyola är skaparen.. Och detta just genom hans förening af
järnvilja med patologisk känslo-hysteri. Han afledde för sina jesuiter
så att säga den för aktiviteten öfverflödiga och människan
bindande känslan till ett ofarligt område och ställde dem desto
kallare, familjefientligare, internationellare, starkare ute i
världskampen. — Lomer samlar sin karakteristik af Loyola så: »Spanjor
och adelsman i hvarje tum, soldat in i sitt innersta .väsen, full
af brännande äregirighet och härskarbegär, men också full af
fanatisk trosglöd, den förkroppsligade Wille zur Tat, men ock full
af hysterisk öfverretning, aftermystik och orgieartad
själfbedöf-ning, halft en idealistisk-aktiv nordlänning, halft en
känslo-mättad auktoritetstroende sydlänning, ett den organiserande
viljans geni men tillika patologisk till det sista.» — »Inom kort
skall det blifva alla tänkandes oafvisliga plikt att taga
ståndpunkt till jesuitorden, kyrkans behärskare och den svurne
dödsfienden till allt nytt. Än en gång, såsom under
kontrareforma-tionens tid, skall sydländskt och nordiskt väsen stöta samman
på lif och död, och den germanska bastarden skall uppfordra
nordens bittert hatade, renare stam till kamp. Ännu i dag kunna
de bitas som en gång förr i världen — Loyolas vargar. » Dessa sista
ord antyda den nyss aktiva tyska stridsfråga, hvilken tydligen
legat som bakgrund till Lomers bok. Någon vinst för den kyrko
historiska forskningen gifva knappast böcker af denna art.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0435.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free