- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
39

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Ur reformationslitteraturen. Öfversikt af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

39

tills han 1523 hamnar i Strassburg. Kap. 2 tecknar reformationen
i Strassburg, som under Bucers och Capitos ledning nästan helt
genomfördes på ett år, 1524, och fullbordades med förbudet mot
mässan 1529. Kap. 3 för oss till den hårda strid med döparna,
som Bucer fick föra under årtiondet 1526—36 och som blef
afgörande både för hans teologiska ståndpunkt och för hans
kyrkoorganisation, den senare framtidsrik bl. a. genom skapandet
af den evangeliska konfirmationen. Vi finna honom här ock jämte
den store statsmannen Jakob Sturm lyfta Strassburg till
internationell betydelse och en evangelisk samlingspunkt för olika
riktningar.

Kap. 4 behandlar nattvardsstriden och Bucers utveckling
till zwinglian och därifrån åter till lutheraniserande ståndpunkt,
hans freds- och förmedlingstanke, de evangeliskas enhetliga
sammanslutning, som blir centrum i hans stora europeiska politik,
och dess resultat i Marburg 1529, de politiska förbunden och
Wittenberg-konkordian 1536. Kap. 5 uppvisar, att Bucer har
lika stor del som Johannes Sturm i upprättandet af den berömda
skolan i Strassburg (1538), som till ortodoxiens seger på
1580-talet blef medelpunkten för evangelisk-humanistisk bildning i
Europa och förebilden för en mängd läroanstalter äfven utanför
protestantismen. Kap. 6 visar oss Bucer på höjden af inflytande,
när han efter kyrkoorganisationen i Hessen 1538 blifvit
landt-grefvens förtrogne och faktiskt är den ledande i den evangeliska
politiken under ett årtionde; de fredliga religionssamtalens och
västra Tysklands lutheraniserande tid 1540—46 var Bucers största,
men då han ock genom sitt deltagande i landtgrefvens
dubbeläktenskap (Anrieh ger en god teckning af denne motsatsernas
man) begick sitt lifs största fel, som han och protestantismen dyrt
fingo sona. Han var ock bärare af en protestantisk idealpolitik,
som icke visade sig möjlig i hans egen tid. — Kap. 7 behandlar
Bucers familjeförhållanden, katastrofen med schmalkaldiska kriget,
Bucers oböjlighet inför den af Jakob Sturm funna medelvägen
för Strassburg, hans afskedande från staden 1549 och de sista
årens ansträngda, framgångsrika verksamhet i England till hans
död 1551. Sista kapitlet ger slutligen en teckning af människan
och teologen Bucer; den klara teckningen af den af Bucer
utbildade egenartade typen af .evangelisk kristendom (för dennas
hufvudpunkter hänvisas till min ofvan antydda, i tryck varande
bok om den lutherska reformationens historia) visar till full evidens,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free