- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
44

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Den moderna frikyrkorörelsens framväxt. Öfversikt af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io4

litter aturöfversikter

döparnas och de organisationslösa spiritualernas (Franks) betydelse
äfven påverkar hans om ovanlig beläsenhet i engelska
litteraturen vittnande teckning af engelska sektväsendet. Han har ju
ej haft tillgång till vare sig Clark eller Burrage.

Henry W. Clark: History o/ English Nonconformily from
Wycliffe to the close of the nineteenth Century, I 1911 XVII +
439 s., II 1913 XX + 458 s., London, Chapman and Hall, 30 sh.

I en inledning på 19 sidor fixerar Clark, hvad han förstår med
begreppet nonkonformism. Och han koncentrerar sin beskrifning
i satsen: the nonconformist spirit is, in succint summary, the
spi-rit which exalts life above organisation; lifvet skall skapa
organisation, och den senare har värde blott så vidt den är en direkt
produkt af lif. Tendensen att underordna lif under organisation,
det är den engelska kyrkobildningens fel, och som reaktion
däremot har nonkonformismen vuxit fram. Om den sålunda historiskt
tar form af motsättning mot »State establishment» och ali tanke
på statsauktoritet öfver religionen, så är den likväl ingalunda
negativ utan väsentligen positiv i sitt sträfvande: det religiösa
lifvets fria utveckling. Att den s. k. nonkonformismen ofta i
verkligheten äfven den bortfuskat sin idé, får icke skymma blicken
för den bärande principen i rörelsen och dess berättigande.

I första boken upptar så Clark teckningen af den
nonkon-formistiska strömningen före nonkonformismens historiska
framträdande. Utgångspunkten finner han i Wycliffe. Denne har
i full klarhet burit fram den princip, som sedan kommer till sin
rätt i nonkonformismen: att det inre lifvet, själens förhållande
till Gud, är centrum och ali yttre organisation sekundär. I viss
mening har W. till och med gifvit denna princip klarare
utformning än den någonsin sedan i Englands historia fått. Vid början
af denna strömning i Englands religiösa lif står ej ett osäkert fam-,
lande, utan en mogen fullhet. W. betecknar en af de mest
originellt nyskapande och historiskt verkande insatserna i engelska
folkets utveckling. Han var före sin tid, helt originell trots sin
förbindelse tillbaka till Marsilius m. fi. Och han är före t. o. m.
vår tid i sin omutliga nonkonformism. Däri ligger ytterst hans
storhet. I en ganska utförlig skildring af W:s lif söker Clark
begrunda sin nyssnämnda uppfattning. — Lollarderna bli för honom
en strömning, som visserligen ej är precis wycliffism, men som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free