- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
47

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Den moderna frikyrkorörelsens framväxt. Öfversikt af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anmälningar och granskningar

■ qI

fortlefde dock ända till 1701, då den gick upp i engelska
precby-teriankyrkan. (Om de nyaste rönen, se nedan under Burrage.)

Hvarken Middelburg-församlingen eller »Ancient Church»
i Amsterdam blefvo utgångspunkt för den stora independentismen.
Annorlunda förhöll det sig med de två följande utvandringarna
från England till Holland. I England fortforo här och där
separatistiska tankar att gifva sig form. Så bildades 1603 en
indepen-dentkyrka i Gainsborough, hvilken 4 år senare gick sönder i två
grenar. För den ena blef John Smyth pastor, för den andra John
Robinson. Den förra församlingen utvandrade till Holland 1607,
den senare 1608; båda ställde sin färd till Amsterdam, lockade af
»Ancient Churchs» därvaro. Smyth stannade där med de sina;
Robinson med sin församling »Pilgrim Church» vandrade vidare
till Leiden. Det är ej rätt klart, om Smyths församling formligen
associerade sig med »Ancient Church»; i alla händelser uppträdde
den snart för sig själf. Smyth själf, som hela lifvet igenom kastades
från en position till en annan, blef 1609 baptist och döpte först
sig själf, då det ej funnes någon annan kompetent. Så ordnade
han en baptistförsamling, men närmade sig arminianismen, blef
utdrifven ur sin församling och slutade som medlem af
menno-niterna i Amsterdam. Baptistförsamlingen åter, hvars ledare
Helwys ansåg det oriktigt att genom emigration undandraga sig
förföljelse, vände 1611 åter öfver hafvet till England och
upprättade i Newgate Street i London den första engelska
baptistkyrkan. Independentströmmen, som hittills gått bort från
England, började alltså vända tillbaka.

Detsamma gäller Robinsons kyrka i Leiden. Dit hade 1610
sällat sig en puritansk präst Henry Jacob; 1616 uppträdde han som
independent-apostel i London. Det var under ärkebiskop
Ab-bots mera neutrala regering; Jacob kunde grunda
Southwark-kyrkan, hvilken blef den fruktsamma modern till ännu en
indepen-dentkyrka i England. — Där tillväxte nu småningom både den
bap-tistiska och Jacobs kongregationalistiska (som här kan införas som
lämplig term) form af independentism, ehuru den förra t. v.
hade större framgång; Helwy’s dödsår 1626 möta vi baptistkyrkor
på ett afsevärdt antal platser i England. Men det bör
ihågkommas, att dessa ej äro de direkta begynnelserna till den nuvarande
baptismen, äfven om de i fråga om dopet utbildade den lära, som
den nuv. baptismen liar. Helwys hade själf liksom Smyth blifvit
arminiansk i sin teologi och gifvit denna åt sina kyrkor, under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0447.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free