- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
52

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Den moderna frikyrkorörelsens framväxt. Öfversikt af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



io4 litter aturöfversikter

ligt settlement som Cromwell’s, till skada för den rena
nonkonformistiska andans kommande ställning i England.

Till inclependentismens utveckling under 1630- och
1640-talen knyter sig för öfrigt ett särskildt intresse. Laud hade
svårare att komma åt denna utomkyrkliga nonkonformism än den
puritanska. Tvärt om visar Clark genom en rad belägg, att de
separatistiska, särskildt de kongregationalistiska engelska
kyrkorna i det tysta hastigt ökades just under det Laudska årtiondet.
Det måhända viktigaste i independentismens historia under denna
period var emellertid uppkomsten af den kalvins k a
baptist-d e n o m i n a t i o n e n. Den utgick ej från de arminianska eller
General Baptist Churches, utan från Jacobs ofvannämnda
kongregationalistiska moderkyrka i Southwark. Från denna ägde under
påverkan af baptistiska tendenser 1633 en utbrytning rum, dock
icke på grund af barndopets oriktighet i och för sig utan på grund
af, att man fann barndopets betydelse öfverskattadt i
moderkyrkan. Omkr. 1638 formade sig denna separerade kyrka till en
rent baptistisk, med de två hufvudpunkterna: dopet skall ske i
samband med personlig trosbekännelse, och dopet skall ske genom
neddoppning. I öfrigt bevarades kalvinsk grundåskådning. Så
lades omkr. 1638 plattformen för den stora kalvinska baptismen.
Den växte raskt. 1645 gick moderkyrkan i Southwark själf öfver.
Redan under Cromwells tid finna vi dessa baptister i främsta
ledet bland dem, som kontrollerade det politiskt-religiösa
maskineriet. Men under den Laudska regimen snarare beredde sig
inde-pendentismen i dess två grenar till sin stora aktion, än den bedref
den. Cromwell och Milton voro ännu icke independenter; men
deras pilgrimsresa hade begynt. Och i Bedfordshire började redan
en gosse på 10—12 år röra sig med de independentiska tankar,
hvilka han senare under namnet Bunyan skulle gifva en kraft,
som kommer att verka till kristendomens sista stund.

Den period, som omfattar inbördeskriget och Cromwells
protektorat, kännetecknas i religiöst hänseende af två stadier:
presbyterianismens seger 1640—53 och independentismens seger
1653—58. Men då bådadera riktningarna på det närmaste
förknippades med det politiska och bröto sönder eller prutade af på
det nonkonformistiska idealet om lifvet som det primära och
organisationen som det sekundära, kom just under dessa bägges
segertid den äkta nonkonformistiska andans reaktion i kväkarna.
Kring dessa tre faktorer: presbyterianernas, independenternas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free