- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
111

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - H. Wijkmark. Wolffs filosofi och svensk teologi. Ströftåg i 1700-talets disputationslitteratur. I Nya Elementarskolans årsredogörelse 1914—1915. Anm. af Hugo Sommarström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anmälningar och granskningar

■ qI

prosteri Lundström i spetsen kunde af förf. tagits som föredöme i
framgångsrik urkundsforskning.

Vi gå vidare under Wijkmarks ledning. — »Den wolffska
filosofiens definitiva genombrott betecknas genom trenne
disputa-tioner, samtliga från året 1731.»1 Oaktadt detta »definitiva
genombrott » hade philosophia leibnitio-wolffiana att utkämpa en
hård strid och föranledde 1732 den af flera författare omnämnda,
admonitionen från universitetskanslern grefve Cronhielm.2 Äfven
log. professor A. Winbom var en bestämd motståndare till hela
systemet.3 Men »från 1736, då Petrus Ullén blir log. prof.,
ärwolf-fianismens välde tryggadt».4 »Som bevis på Ulléns wolffianska
rättrogenhet» framdrager förf. en dissertation »De meritis
argumentorum pro demonstranda existentia divina».5 Nu få vi på ett
annat ställe veta, att »wolffianismen i svensk dräkt repellerat
många af Wolffs tankar».0 Hur är det nu egentligen med Ullén?
Var han »rättrogen wolffian» eller har han »repellerat många af
Wolffs tankar»? Eller kan man säga det ena såväl som det
andra om honom utan att principium contradictionis sättes ur
funktion?

Däremot är det begripligt, att N. Wallerius betecknas som
»konsekvent wolffian utan att därmed försvära sig åt systemets
alla detaljer».7 Med detta uttalande kan äfven förenas omdömet,
att Wallerius var en »hofsam wolffian».8 Men hur han samtidigt
i egenskap af wolffian kunde framträda som »en verklig toreador»
på sitt egentliga stridsfält, theologia naturalis0, det behöfde en
närmare förklaring.

Ett annat för förf. typiskt uttalande återfinna vi på s. 10:
»Sin storhetstid hade uppsalawolffianismen under Nils Wallerius,
enligt min mening en af vår kyrkas inflytelserikaste personligheter».
Uttryck som »enligt min mening», »för egen del skulle jag vilja»

1 Wijkmark, s. 5.

2 Wijkmark, s. 7; Linderholm, a. a., s. 144; Annerstedt, III: 1, s. 43,
III: 2, s. 273.

3 Wijkmark, s. 8.

* Wijkmark, s. 9.

c Wijkmark, s. 9, 10.

0 Wijkmark, s. 4.

7 Wijkmark, s. 10.

8 O. a. a., s. 13.

0 O. a. a., s. 10. Också enl. förf. var den naturliga teologien (jämte
methodus scientifica) kärnan i den svenska wolffianismen (s. 4).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0511.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free