- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjuttonde årgången, 1916 /
32

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Emil Liedgren. Wallins läroår som psalmdiktare 1806—12 (forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70 e. liedgren"

Den som tycker, att detta låter alltför profant, bör dock
jämföra Wallins omarbetning med Gamla psalmbokens äfvenledes
mycket profana text.

U. L. Ullman har i sitt arbete Den kyrkliga psalmboken (1871)
sammanfört några kännetecken på den rationalistiska omdiktningen
af de gamla kyrkopsalmerna.1 Några af dessa ha vi redan berört.
Utom sträfvandet att aflägsna de »orientaliskt-judiska bilderna
och talesätten» (hvilka, som vi sett och ytterligare skola se, Wallin
ej är rädd att bibehålla3) nämner han äfven förflyktigandet af
»uppenbarelseordets konkret-historiska uttryck» till abstraktioner,
t. ex. i st. f. Guds namn: Försynen, Himlen, den Oändlige o. d. Den,
som gör sig besvär att genomläsa Wallins förstlingspsalmer från
1807, skall där förgäfves söka dessa omskrifningar. Gud, Herren,
Jesus Kristus, Guds Son (hans »älskelige Son» t. o. m.), Anden
(Fröjde-Ande t. o. m.) möta oupphörligt. En gång förekommer
»Gudomens låga» (i öfvers, af Jam mæsta quiesce querelà), en gång
»Himlens wäg» (21: 1), men sammanhanget är detta:

O Jesu du som i ditt ord

Oss Himlens wäg förkunnar . . .

En gång —• i det ena af Wallins två originalförsök (n:r 280
i 18 ig) — förekommer »Himlens ord», men huruvida därmed
(liksom med »Himlen» i det förra citatet: »Himlens wäg») åsyftas
Gud, är väl ganska ovisst. Meningen kan vara »ordet från
himmelen» (Ebr. 12: 25) liksom i det föregående citatet: »vägen till
himlen».3 En gång anropas Gud med ordet Ewige (308: 8).
Knappast kunna väl misstankar riktas mot ett uttryck som detta: »O
du, som är och blir och war» (190: 1), då det tydligt härleder sig
från Uppenbarelseboken 4: 8: »den allsvåldige, som är och som
var och som kommer». Likaså är ju benämningen Den Högste,
som förekommer en gång (283: 2), af bibliskt ursprung (Psalt. 92: 1
m. fi. st.). En gång förekommer »alla wäsens Far» (297: 1) —
det skall väl vara det enda påtagliga exemplet på icke-biblisk
benämning på Gud, jämte »Gudomen» (401: 10), i Wallins egna be-

1 a. a. sid. 41 f.

2 Här må blott erinras om bibehållandet i G. Ps. 76: 2 af Herrens
»gårdar» och »fåren», v. 11 »Du är min sol i köld» etc., 194: 3 Jerusalem som
bild af himmelen, 221: 5 huset på klippan. Se äfven i det föregående.

3 Märk, att redan i G. Ps. 288, v. 7 förekomma orden: »haf till himmelen
din lit!»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1916/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free