- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjuttonde årgången, 1916 /
58

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Emil Liedgren. Wallins läroår som psalmdiktare 1806—12 (forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

e. liedgren"

vore till innehållet för andakten uppbyggande samt med Guds
Heliga Ord och antagna symboliska Böcker enligt».1 Den i juni kunde
Wallin åt det till riksdag samlade Prästeståndets ledamöter låta
utdela sina Psalmer, som voro dedicerade »till Sweriges
Högwör-dige Presterskap».3 Ståndet uppdrog åt ärkebiskopen »att betyga
Lectoren Wallin Ståndets erkänsla och sanna tillfredsställelse öfwer
den anda af sann Christendom, som med så mycken smak,
wär-dighet och wärma uti dessa Psalmer finnes uttryckt».

Det som först faller i ögonen vid studiet af Wallins Psalmer
1809 är, att antalet nya psalmer här vuxit till fjorton (eller, om
man räknar de bägge måltidsverserna som en psalm, tretton) och
att dessa placerats först — framför de omarbetade psalmerna. De
ämnen, originalförsöken behandla, framgå af öfverskrifterna: Gud,
Tron (N. Ps. 18), Kärleken (N. Ps. 285), Hoppet, Förnöjsamheten,
Första Nattvardsgången (N. Ps. 354), Morgonpsalm, Aftonpsalm,
Suck före måltiden, Efter måltiden, Menskohjertat, Fader wår
(urtexten till N. Ps. 262), Beredelse till Döden (N. Ps. 451),
Begraf-ningspsalm (N. Ps. 490). Som synes, är det ett rätt omväxlande
ämnesval, där dock, om man närmare betraktar hvarje psalm för
sig, den naturliga teologien är rikligast företrädd. Den samtida
psalmboksförbättringen leddes ju delvis af ett systematiskt intresse
för fullständigande af kyrkosången på sådana punkter, där
psalmer fattades, något, som isynnerhet var fallet just inom den
naturliga teologiens område.3 Af apologetiska skäl tarfvade denna del
af religionsläran en ingående behandling i predikan och
undervisning, och då nu psalmen framför allt skattades som pedagogiskt
hjälpmedel, blef behofvet af hvad man i en senare tid benämnt
»förgårdspsalmer» kännbart. Både 1793 års profpsalmbok samt
Öd-manns och Dahls psalmer bjuda också en hel del psalmer öfver den
naturliga gudalärans hufvudpunkter: Guds varelse, Guds egen-

1 Stockh. Consist. Prot. 1809 den 2 maj § 4. — Imprimatur å häftets
titelblad är dagtecknadt den 21 maj.

2 Pr. Pr. 1809, Band I, sid. 191, § 8. — Dedikationen omfattar äfven > de
af samma hand förut framlemnade Psalm-Försök». — Dels genom det stora
priset för sången ölver Gustaf III, dels (dock mindre) genom utnämningen till
lektor vid Karlberg hade Wallin fått sin ekonomi afsevärdt förbättrad. Jfr
Ljunggren, Sv. Ak:s Hist. I, sid. 249: efter dåvarande m}rntfot och
lefnads-omkostnader utgjorde 200 dukater nästan en liten förmögenhet.

3 De tre psalmerna Gud, Kärleken, Hoppet motsvara fullkomligt de
tre förnuftsideerna: Gud, Dygd, Odödlighet. — Se Ödmanns Företal i Försök
till Kyrko-Sånger (1798).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1916/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free