- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjuttonde årgången, 1916 /
158

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - G. Westling. Om »upplysningstidens» svenska kyrka med särskildt afseende på Linköpings stift

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196 westling

sedan mötet gått till ända. Längre fram på året 1793 skref
sekreteraren i bibelkommissionen J. H. Eberhardt därom till biskop
Lindblom: »Titulus har alldeles rätt uti, att det teologiska
kompendium, som skall aflösa Benzelii Epitome (repetitionis
theolo-gicae) och Repetitio blir svårare att utfinna eller utarbeta. Vårt
saeculum har på de sista fyratio åren gjort de framsteg i synnerhet
i crisi och philologia sacra, hvaraf man borde vänta en betydelig
reform i theologia dogmatica, men frågan är, om våra
contem-poranei ännu kunna taga emot ett sådant försök, och huru långt
det får sträckas utan att stöta deras ömtålighet. De tentativer,
som i denna delen blifvit gjorda hos våra religionsförvandter i
Tyskland, ehuru man sökt bereda sig vägen därtill genom Roeslers,
Fuchs’, Plancks och Semlers dit ledande arbeten, hafva dock ej
velat få någon betydelig framgång, och hos oss, som äro ännu
mindre preparerade, fruktar jag, att det skulle ännu mindre lyckas.

Som neologiens anhängare lefde i den föreställningen, att dess
seger vore ett villkor för mänsklighetens fortskridande mot ljus
och lycksalighet, voro de naturligtvis angelägna om att ungdomen
redan i skolorna gjordes bekant med dess principer. De funno ock
en tidsenlig »Kristlig lärobok jör ungdom», utgifven af Rosenmüller,
i hvilken bland annan lärdes: »Denne vår Herre Jesus Kristus
är af oändligt högre natur än alla, äfven de mäktigaste människor
i världen». »Han själf kallade sig sin himmelske Faders enfödde
son.» »En så hög, utomordentlig person är Jesus Kristus, vår
helige religionsstiftare.»2 Denne tyske författare synes varit
mycket värderad. En samling bibliska nattvardsbetraktelser
m. m., af flera neologiska författare, af Rosenmüller utgifven,
öfversattes ock till vårt språk. I en biblisk historia för barn hämtar han
från berättelsen om Jesu födelse den lärdomen, att man kan vara
född af ringa stånd och ändå vara vödnadsvärd. Jesus var ju den
vördnadsvärdaste af alla människor.

Samtidens beundran för upplysningens välgörande inflytande
stärktes genom en mycket uppmärksammad skrift, som
kanslirådet Nils von Rosenstein, svenska akademiens ständige
sekreterare, 1793 utgaf under titel: »Försök till en afhandling om
upplysningen till dess beskaffenhet, nytta och nödvändighet i samhället».
Författaren delade Lockes och encyklopedisternas åsikter. Väl

1 Lindblomska brefsamlingen i Linköpings bibliotek.

2 Rosenmüi.LER: Kristlig lärobok för ungdom, 2:dra uppl. 1809, öfvers,
af C. C. Lilljemvalldh, sid 57 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1916/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free