- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjuttonde årgången, 1916 /
65

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Hj. Holmquist, Engelsk högkyrka, lågkyrka, frikyrka (anglikanism, puritanism, kongregationalism) i deras historiska tillkomst. Uppsala 1916. Anm. af D. Fehrman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anmälningar och granskningar j>j

tinomism och utsväfningar, kunna vi här förbigå. I nära samband
med seekers stå kväkarne. Hos seekers och vissa likartade former
af baptism återfinnas alla kväkarnes egendomliga drag; därifrån
kommo ock deras första medlemmar. Originalitet fick
kväkarrörel-sen först därigenom, att alla dessa förut utbildade åsikter och
former omsmältes i stiftarens G. Fox’ personlighet. Förf. följer
rörelsens historia och påvisar, hur den i samband med
restaurationsrörelsen i och med den växande hårdheten i förföljelser 1660
omgestaltades från organisationslös till samfundsbildande. En
författning uppsattes, och efter 1661 är den en kongregationalistisk kyrka,
visserligen med bevarande af sitt individualistiska och djupt
mystiska grunddrag. Utmärkande för kväkarrörelsen är betoningen
af det inre ljuset = det inre lifvet, än tolkadt i form af mystisk
andeingivelse, än mer rationalistiskt i form af den mänskliga andens
förnuft; tanken förtunnades efter hand till att betyda en från
intellektuella ansträngningar befriande, bekvämare metod att vinna
religiös kunskap, i kraft hvaraf bibel, sakrament och allt ordnadt
borgerligt och religiöst samfundslif förlorade sin vikt. Utmärkande
är vidare föreningen af kvietism med entusiastisk och excentrisk
profetism och religiös agitation. Utmärkande är också deras
gudstjänstform »silent meetings», ett arf från seekers, där deltagarne
sitta tysta utan predikan och sakrament, tills andeutgjuteisen
kommer öfver någon.

Det independentistiska statskyrkliga systemets öde var
sammanknutet med Cromwell’s person. Fläns död betydde slutet på
dess segertid. 1660 återupprättade parlamentet
presbyteriansys-temet under våldsam behandling af döparesvärmiska och
spiritua-listiska riktningar. De förföljda förvandlades i många fall från
svärmeandar till sociala och religiösa rationalister, hvilka direkt
förberedde 1700-talets kultur, eller ock funno de räddning för sin
mystik i Cambridgeskolans nyplatonism. De som bevarade sin
entusiastiskt mystiska grundstämning uppgingo i allmänhet i
kväkarne, hvilkas grund visade sig fastare och djupare än de andras:
i st. f. upplösning kom för dem organisation och ökad styrka.

Presbyterianismens förnyelse blef emellertid kortvarig. Redan
1661, året efter Carl II:s tronbestigning, återställdes det
episko-pala anglikanska kyrkosystemet, dock med den allmänna lagen
såsom i sista hand bestämmande instans. Folkstämningen var
gynnsam. En våg af anglikansk reaktion gick ut öfver hela landet och
fordrade undertryckandet af alla nonkonformister. 1662 gjordes

Kyrkohist. Årsskrift 1916. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1916/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free