- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
xxiii

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hjalmar Holmquist. Den 31 oktober 1517. Föredrag till fyrahundraårsminnet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN 3 I OKTOBER I 5 I 7

XXIll

på Guds jord. Pliktuppfyllelse och kallelsetrohet bli till
gudstjänst. Det djupast och äktast kristliga och det sundast och
fullast mänskliga bli ej två motsatser utan innerst ett och detsamma.
Hvilken omgestaltning af hela det kristna lifvet, som den lutherska
reformationen härigenom kunnat bringa, behöfver ingen utläggning.
Men måhända äro vi äfven här villiga att erkänna, huru mycket det
hos oss brister i äkta lutherdom, och att som en tes vid vår jubelfest
äfven den statsen behövde inristas: oss är gifven en kristen
människas frihet. — 3) Genom Luther har gijvits oss det allmänna
prästadömets rent personliga religion. Kristendomens utveckling till
katolsk kyrka hade fört med sig allt flere mellanhänder mellan Gud
och människor: helgonen, Maria, relikerna, hierarkien, påfvedömet,
sakramentens 7:tal, sakramentalierna, aflaten etc., och alltmer
bundit religionen vid yttre ting och institutioner, till dess
from-hetslifvet i stort sedt var infogadt i magisk öfvertro och
pröf-ningslös underkastelse under kyrkoauktoriteten, där den enskildes
omedelbara och fria tillträde till Gud var hårdt kringskuret eller
nästan omöjliggjordt, annat än på den mystiska själfuppgifVelsens
väg för därför särskildt danade andar. Med Luthers erfarenhet
och lära om frälsningen allenast genom hvar enskild människas
förtröstan på Guds syndaförlåtande nåd, blef det hvarje människas
ej blott rätt utan plikt att själf söka Guds nåd där den är oss
uppenbarad och handlar med oss, i Guds Ord, och att dag för dag i
personlig böneumgängelse med Gud hämta den med dess lif och salighet.
Detta är, hvad Luther kallar »det allmänna prästadömet». Det är
lika väl som kallelsesedligheten och uppfattningen af skriften som
nådemedel, ja det enda stora nådemedlet, en för Luther originell
nyskapelse ut ur evangeliets eget väsen. Så är det Luther, som skänkt
oss den härliga förmånen att få hafva bibeln i alla våra hem och på
vårt eget modersmål och att själfva fritt få där söka och finna
sanningen och lifvet. Men då blefvo ock hela hierarkien,
kyrkotvånget, förebedjarna hos Gud, sakramentsmagien och öfvertron
onödiga eller skadliga för Gudsumgänget. Ett ordnadt ordets
ämbete behöfves för det rena evangeliets förkunnelse; och de af Kristus
själf gifna sakramenten må vårdas som ett verbum visibile, en real
Guds gåfva till hjälp på vägen. Men religionen är något rent
inre och andligt. Inför Gud står människan utan alla
mellanhänder eller magiskt hjälpande krafter, i den personliga
afgö-relsens fulla frihet och djupa ansvar. Det är
personlighetsreligionen, det högsta hvari Luthers evangeliska reformation samlar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free