- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
281

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I.UNDS DOMKAPITEL OCH PRÄSTBILDNINGEN UNDER I7OO-TALET 2 2Q

hoppad fråga utvecklas vidare, hur den naturliga teologien ej
känner Gud sådan han är d. v. s. såsom treenig, och hur den
kan kallas falsk, när den vindicerar åt sig en plats, som ej
tillhör den. Hvad är theologia mystica? (Den som behandlar
communio inter Christum et fideles.) Ar den pura eller impura?
(Båda delarna.) De viktigare grunderna för att theologia mystica
fanaticorum kallas impura? (Fanatici anse sig vara fullkomliga.)
Till hvilken gradus och status hör unio mystica fidelium? (Till
renovatio, men fanatici föregifva en unio, som inträder före
illuminatio.) Hur vederlägges denna villfarelse? (Före den
instructio in verbo Dei, som försiggår i illuminatio, kan ingen
sådan unio uppstå, emedan ingen omvändelse ägt rum.) Hvari
består den quies, som mystici förege? (De vilja, att människan
skall förhålla sig passive in quibusdam actibus t. ex.
omvändelsen. Fanatici urgera äfven en quies in sanctificatione.) Hvilka
voro de 5 satser, på hvilka naturalisten Herbert af Cherbury
ville reducera den naturliga teologien? (Examinanden har
anfört samt äfven kritiserat dem.) Var satisfactio så
nödvändig, att människan därförutan icke kunde komma i nåd hos
Gud? (Gud hade hvarken velat eller kunnat förlåta synden
utan satisfaktion.) Hade vi ej kunnat frälsas af nåd, ifall en
satisfactio ej presterats? (Misericordia Dei består däri, att den
skulle visa vägen till en satisfaktion, som ingen människa själf
kunde utleta eller åstadkomma, samt vidare däri, att Gud ville
acceptera satisfactio aliena.)

Pastoralexamen den 8 april 1734.

(Rydelius) Hurudan scientia är teologien? (Superne
descendens, bibelcitat.) På hvad sätt kan teologien sägas
de-■scendere superne? (In parte Dei immediate, ip parte nostra
mediate.) Blef denna scientia d. v. s. teologien delgifven
apostlarna mediate? (Nej immediate, men åt oss mediate.)
Skillnaden mellan analytisk och syntetisk metod? Enligt hvilken
metod är locus de Deo att framställa? (Enligt den syntetiska,
men »applicatio istius distinctionis» är mycket svår.)
Examinator och examinand ha tillsammans ytterligare fördjupat sig i
denna metods svårigheter, ett parti, som vi här förbigå. Har
teologien användning för den demonstrativa metoden? (Ja,
principen för teologien är visserligen uppenbarelsen, men ur
den kunna articuli fidei demonstreras.)

Tilltron till den logiska bevisföringens räckvidd, sedan

Kyrkohist. Årsskrift 1917. nso 19

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free