- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
287

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I.UNDS DOMKAPITEL OCH PRÄSTBILDNINGEN UNDER I7OO-TALET 2 2Q

net Jehova? (Fortitudinem Dei.) Hvad betyder det »stricte»?
(Essentiam Dei.) Concipiuntur oninia attributa Dei sub hoc
nomine? (Ja.) Hvarför har Gud icke uppenbarat alla sina namn
i Skriften? (Emedan vi icke kunna fatta dem alla.) Hvarför kunna
de icke fattas? (Emedan Gud är oändlig.) Är detta namn Deo
proprium? (Ja.) Har Gud något nonien appellativum? (Ja.)
Frågor om triniteten. Explikation af Eccl. 12:7. Flvad
menas med stoft? (Corpus humanuni.) I hvad afseende kallas
den stoft? (Emedan den är tagen af jord.) Hvarför
harodödligheten gått förlorad? (På grund af transgressio legis.)
Hvarför skall kroppen åter blifva stoft? (Emedan den har varit
stoft.) Är anden som återvänder till Gud en particula
essen-tiae divinae? (Minime, ty då skulle vi vara gudar, hvilket vore
orimligt.)

Den siste Benzeliern i teologiska fakulteten, Carl Jesper,
innehade professur 1750—76. Han var en god vårdare af
deras traditioner, kanske dock utan att i betydelse kunna mäta
sig med de äldre af släktens medlemmar. Vi finna hans namn
i ett synnerligen väl fördt prästexamensprotokoll från mars
1751, hvars frågor här återgifvits i fullständigt skick.

Sedan Wåhlin gifvit examinanderna 9 frågor hvar ur Gamla
testamentets text, fortsatte Benzelius. Är Skriften en articulus
fidei? Är det orätt att säga, att Skriften snarare är principium
fidei än articulus fidei? (Nej, ur Ordet uppstår tron, men det
är lika rätt att kalla Skriften articulus fidei.) Kunna de heliga
förff. ha tagit fel in praedicando vel scribendo? (De kunde ej
skrifva andra ord, än dem Gud dikterade.) Men när
apostlarne väntade Guds rikes snara ankomst? (Såsom människor
kunna de lia tagit fel, men ej i någon trosartikel.) Kunna
af-skrifvarne ha skrifvit fel? (Providentia divina har vakat öfver
conservatio Scripturae.) Är Skriften perspicua? (Ja, i allt, som
rör frälsningen.) Men Pet. 2 säger, att hos Paulus finnas dunkla
ställen? (Skriften är dunkel blott för de olärda (indoctis).)

Svaret går i typisk intellektualistisk riktning. Huruvida
examinator gillade denna mening, att något sådant som
perspi-cuitas Scripturae skulle vara beroende af läsarens lärdom,
därom förmäla handlingarna intet.

Är Gud ett ens simplicissimum? (Ja, ty han kallas ande.)
Gud har dock olika namn i Skriften? (Nomina non tollunt
simplicitatem Dei.) Kan en sådan essentia simplex vara fören-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free