- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
290

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

290

D. FEHRMAN

Hammar: Manikéerna bära sitt namn af Mani, som antog tvenne
viljor i Kristus. Elektrin, som tydligen ville förbättra Hammars
svar, tillskref Manikéerna åsikten, att Kristus blott ägt en
natur. Cavallin besvarade frågan riktigt. Kan den manikeiska
dualismen tillbakavisas genom Ps. 5:5? Veta vi hvad
Samo-satenerna lärt? Elektrin svarade belt enkelt nej; Cavallin
svarade rätt. Antog Samosatenaren logos eller Guds son såsom
patri homousios? Hammar jakade. Godkände de ortodoxa
teologerna denna homousi? Elektrin jakade, Cavallin förklarade,
att Kristi homousi hos Samosatenarne betydde deificatio carnis
Christi. Hvarför försvarade man under 300-talet gent emot
Arianerna denna term, som förut förkastats? (Hänvisning på
termens olika innebörd i de olika fallen.)

Theologia pastoralis. (Biskopen) Innehåller 2 Tim. 4: 2
hela en »ministers» uppgift? Hvad tillhör officium verbi divini
ministri? Jfr 1 Kor. 4:1, 2, Math. 18:18, 1 Kor. 14:40, 11:34.
Hvad betyder e&xoupwg, hvad àr.atpcoc (2 Tim. 4)? Hvad är
skillnaden mellan sXé"f/siv och STUTLjj.äv? Elektrin tacendo,
Cavallin dixit åXé-f/siv esse mollius vocabulon, åjrmfiàv durius, sed
evolutis dictis Tit. 1:9, Luc. 9:55 rite rem adsecutus est.

Förhöret i Nya testamentets exegetik omfattade Matth.
1: 18—23. Härtill ansluta sig följande frågor: Om hvilken
dogm handlar detta ställe? Hvad för slags namn är Jesus, et
unde descendit? (Nomen proprium; åsyftar Jesu uppgift som
frälsare.) Hvad för slags namn är Kristus? (Officiale; respicit
officium sacerdotale, propheticum et regiutn.) Ar févsat? på
detta ställe att öfversätta med generatio eller nativitas? (Både
conceptio och nativitas med hänvisning till texten.) När nu
omedelbart på odtws följer berättelsen om desponsatio Mariae
cum Josepho, och desponsatio också kan innebära concubitus
— refererar sig då Josefs desponsatio till Kristi generatio och
nativitas enligt den mänskliga naturen? (outw? innebär här ej
coambitus; texten innehåller orden: rcpiv rj auveXxteiv aoTOÖ?;
dessutom ämnade ju Josef öfverge Maria.) Förklara uttrycket:
sv yaavpi s’xstv’ att sensus completus evadat et sententia
explicetur. (Det betyder: gravidam esse et foetum gessare.)
Var Maria jungfru tam in concipiendö quam gessando et
pariendo? (Gammaltestamentliga bibelcitat.) Var Maria fri
från arfsynd och verksynd, då Kristus måste födas af en jungfru
för att vara syndfri? Hur kunde då Kristus födas synd-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free