- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
296

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

338

D. FEHRMAN

»expedite satis» Rom. 12: 3—5 på latin. Hvad framgår ur
detta språk angående officium imperantis? Hjersow gjorde
en sammanfattning däraf ej blott enligt de upplästa tre
versarne utan enligt flera andra ställen i ifrågavarande kapitel.

Historia ecclesiastica. Hvilka voro kiliasterna? Bölcker
(riktigt svar). Under hvilket århundrade efter Kristus
framträdde de? Molander (rätt). Hvarmed ville de bevisa sin lära,
jfr Apok. 20: i—6? Hjersow: Med det bibelord, som förklarar
tusen år för Gud såsom en dag. »Men han rättade sig snart
med hjälp af Apok. 20». Talas det här om kiliasterna?
Hjersow: Nej, o. s. v. Ha kiliasterna åberopat något annat
bibelställe? Bölcker tacendo. Molander: nej. Hvad mena våra
symboliska böcker om kiliasterna? Molander och reliqui
titu-banter. Hvem var novissimus stator judaicae hujus opinionis?
»Hjersowius et reliqui tacendo». När lefde Noetus? Bölcker:
I 2:dra århundradet. Hvilken var hans irrlära? Molander:
Att Kristus antagit en kropp utan själ, men »snart rättade han
sig»: i gudomen finnes endast en person. Voro Quarta-decimani
kättare. Hjersow: nej. Hvad lärde de? Bölcker: festum paschatos
decima quarta luna debere celebrari. Var det riktigt af påven
Viktor att pro auctoritate afgöra denna tvist? Molander nekade,
men visste intet skäl.

Theologia casuistica. Ar det för de kristna tillåtet att
observare dies festos, då alla dagar synes böra vara lika, jfr
Rom. 14:5, Gal. 4:10, 11, Kol. 2:16, 17, Hebr. 7:12?
Hjersow: Reglerna äro i sig indifferenta, men böra följas för
undvikande af förargelse. Hvardera af examinanderna explicerade
ett af de åberopade bibelspråken. Ar Nya testamentets sabbat
så bekräftad i Sacris N. T:i pandectis, att man därmed kan
häfva scrupuli conscientiae, jfr Act. 20: 7, 1 Kor. 16: 2, Rom.
14. Hjersow: Ja, hvarefter bibelspråken explicerades af
examinanderna. Kunna vi a sanctione apostolorum, quoad diem
sabbathi, recedere, om kyrkans väl tydligen skulle fordra det?
Bölcker: Det är ett adiaforon. Molander nekade, att någon
utilitas kunde uppkomma för kyrkan af ett sådant steg; därför
borde man snarare kvarstå vid apostlarnes instiftelse. Stöder
sig fastställandet af dagen för Kristi födelse, för påsken o. s. v.
på säkra grunder? Hjersow jakade, men visste inga skäl
därför.

Samtliga approberades utom Bölcker, som förklarades ej

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0338.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free