- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
299

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I.UNDS DOMKAPITEL OCH PRÄSTBILDNINGEN UNDER I7OO-TALET 2 2Q

stantia matris assumpsisse naturam humanam.) Syftet med och
frukten af Sonens sändande? Var Kristi återlösning fullkomlig?
(Ja, enligt ordet è|cqopàCsiv, som betyder en praestatio
aequiva-lens.) Var Kristi återlösning universell? (Ja, alla voro under
lagen.) Hvad betyder uiofl-saia? (Guds barns rätt ad bona
coelestia.) Kan proprium aliquod nostrum meritum medverka
till denna rätt? (Nej, emedan vi sägas mottaga, Xa[ißävstv
denna rätt.) Hvarpå grundar sig denna utofl-eaia *)? (På Kristi
återlösning, och därför kan den ej involvera någon vår
förtjänst.)

Detta förhör är en god illustration till hur man på den
tiden läste exegetik. Det är den bokstafliga tillämpningen af
kyrkolagens föreskrift, att vederbörande skulle ur den bibliska
texten förklara några grundspråk och låta se, hur de därmed
kunna sanningen stadfästa, och förlägga dem, som emot säga.
Äfven de enkla ordinanderna förstå att vända och vrida på
de grekiska glosorna så, att en dogmatisk princip kan pressas
fram ur snart sagdt hvarje ord (jfr t. ex. exegesen af
apolam-banein). Examinanderna göra i allmänhet intrycket att lia väl
läst sina stycken. Att begära mer än hvad som här
presterades torde med den tidens hjälpmedel knappast lia varit möjligt.

Biskopens examen i moralteologi. Råder det någon
skillnad mellan sanctitas Dei och sanctitas hominis *) ? (Gud är
essentialiteter sanctus; så ej människan. Människans helighet
realiseras successivt; Gud äger helighet kat exochän; flera
bibelcitat.) Hvad är Guds helighet? Hvad människans? Skiljer
sig änglarnas helighet från människans? (Änglarnas helighet
beskrifves i anslutning till ett antal bibelspråk.) Kan en
människa vara helig utan att vara kristen? (Nej, bibelcitat.) Är
den kristnes helighet legalis eller evangelica? (Evangelica,
bibelspråk.)

Biskopens examen i historia ecclesiastica. Något
praeci-pue observandum under år 1540*)? (Augustana variata.) 1541?
Norgren teg; Hagström »abiit in alia», ordande om Apologien,
Luthers katekes och Schmalkaldiska artiklarna; reliqui plane
nihil responderunt. Sundius, den till pastoralexamen anmälde,
»quaest.ionem satisfecit»: religionssamtalet i Regensburg.) 1545?
(Intet svar.) Hur gammal var Luther vid sin död? Hvar dog
han? Hvilket år framkom Tridentinum?

Casus conscientiae. (Biskopen) Är det tillåtet att honore

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free