- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
327

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I.UNDS DOMKAPITEL OCH PRÄSTBILDNINGEN UNDER I7OO-TALET 2 2Q

offerre Deo semet ipsos? Hvarför står ordet onmp[i.oi i
pluralis? Hvar visar Gud »has miserationes» ? Hvem kan förhålla
sig så, att han presterar åt Gud en Xeupeia XoytXT]? Hvad
menas med cultus rationalis? Kommer denna af lagens
förkunnelse? Bör lagen förkunnas, fast den icke kan åstadkomma en
sådan förändring, att vi bli en ny skapelse i Kristus? Äga vi
något uppdrag från Kristus till apostlarna och därmed till alla
ministri att blott predika evangelium? Quotuplicem usum
prae-stat lex? Hvari består hvar och en af dessa usus? Hur sker
compulsus indirectus ad Christum? Drifver lagen oss till Kristus
enligt sin »pars definitiva» eller sin »pars vindicativa»? Äro de
rättfärdiggjorda befriade från lagen? Kan lagen kallas ett
medium salutis? Hurudant medel är lagen respectu bonorum
operum? Äro goda gärningar nödvändiga? Blir den salig, som
icke uppfyller lagen utan handlar emot samvetet och icke utför
några goda gärningar?

Svaren äro i detta och samtidiga protokoll så slarfvigt
antecknade, att de öfverhufvud icke ge någon ledning.

C. J. Eberstein var teologie professor 1808—13, och med
hans öfvertagande af den dogmatiska undervisningen fick
Ben-zelii repetitorium vika från den plats, som det dittills innehaft
(Weibull o. Tegnér, a. a. II, sid. 61). Det lärosystem Eberstein
i stället utarbetade i föreläsningsform torde emellertid ha gått
i på det bela taget samma anda. I fråga om energi och
intellektuell rörlighet har han nog stått några grader högre än
de nyss nämnda af hans kolleger. Men i ett afseende har han
varit dem lik: dogmatiken var för honom endast en samling af
redan afslutade problem och problemens lösning att hämta ur
den häfdvunna teologiska spekulationen. Såsom ortodox
dogmatiker är Eberstein i Lundafakulteten den siste representanten
för den tradition, som under 1700-talet burits upp af så många
med namnet Benzelius.

Några af Ebersteins förhör från 1809 den 15 juni må
anföras.

En ordinand: Hvad är inspirationen? Hvad äro dess
mo-menta principalia? Hvad för slags notio inspirationis antaga
neologerna? Hvaraf framgår det, att denna åsikt är oriktig?
Med hvilka argument bevisas denna inspiration, d. v. s. Skriftens
gudomliga ursprung? Hur många äro dess genera? Hur kallas
med ett annat namn argumentum primae classis? Hvaraf nam-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free