- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
329

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - D. Fehrman. Lunds domkapitel och prästbildningen under 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I.UNDS DOMKAPITEL OCH PRÄSTBILDNINGEN UNDER I7OO-TALET 2 2Q

är skillnaden mellan theologia dogmatica och moralis? Qualis
nexus veritatum ad utramque hane partem theologiae
pertinen-tium? Är vår religion ponenda in vero moralismo? Hvilken
är normen, enligt hvilken den pånyttföddes handlingar skola
»konformeras»? Hvad är morallagen? Hvilka handlingar sägas
vara morales? Hvarför kallas actiones in lege praescriptae för
officia? Hvilken är grundvalen för vår förpliktelse att iakttaga
leges divinas? Hvad är de goda gärningarnas principium
pro-ductivum? I hvad afseende kallas de goda gärningarna fruetus
fidei?

Chr. YVåhlins minne har varit ett tacksamt ämne för
tecknare af historiska — eller kyrkohistoriska — skämtbilder, och
kanske icke utan skäl. Äfven om man förhåller sig försiktig
gent emot en del öfverdrifter i dessa skildringar, är det säkert,
att han under sitt arbete som teolog ej skurit några lagrar.
Hvad som karaktäriserade honom som teologisk lärare, är nog
mera hvad han underlät än hvad han uträttade. Hans egen
åskådning gick tämligen afgjordt i riktning mot naturlig teologi,
■och då Benzelii dogmatik redan genom Eberstein var
afskaffad, har han kunnat föredraga dogmatisk teologi efter sitt eget
hufvud, om till åhörarnes fromma må betviflas. Emellertid torde
prästkandidaterna ha mottagit sina starkaste intryck inom
prästseminariet, hvadan prästbildningen vid denna tid icke är att
bedöma efter Wåhlins underhaltiga bidrag därtill, äfven om
helt naturligt synnerligen viktiga bildningsmöjligheter gått
förlorade genom hans förvållande.

Prästexamen den 30 maj 1811 (1 examinand).

(Wåhlin) Hur många och hvilka äro den kristna kyrkans
symboler? På hvems tillstyrkan hölls concilium Nicenum?
Kan symbolum Nicenum, sådant det är intaget i våra
symboliska böcker, äfven kallas Constantinopolitanum? Existera
många skiljaktigheter mellan symbolum Nicenum och
Constantinopolitanum? Råder det »inter doctores» någon olika mening
om, hvem som författat symbolet vid concilium Nicenum? Är
det af stor vikt att veta, hvem som var författare till detta
symbol? (»Minime».) Äro vid concilium Nicenum några andra
controversiae afgjorda? Ha canones angående externae
ecclesiae disciplina grundlagts vid concilium Nicenum? Hade
Arius många anhängare? Hurudant var Arii lif? Sökte Arius

Kyrkohist. Årsskrift 1917. 17243 22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free