- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Adertonde årgången, 1917 /
8

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Luther-litteratur 1917. Af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

T.itter aturöfversikter

dem deutschen Verständnisse des Christentums, fasst aber auch in
sich ein neues vertieftes Verständnis des Evangeliums. » Sà långt ett
flyktigt ögnande — boken kom för några dagafr sedan — tillåter ett
omdöme, så ser det ut som om Seeberg på nästan hvarje punkt
håller fast vid framställningen i första upplagan och utnyttjar
senare utkommen litteratur polemiskt eller apologetiskt för sin
positions stärkande. Något väsentligt nytt uppslag har ej märkts, ehuru
naturligen framställningen är rik på gifvande synpunkter och
träffsäkra vändningar samt utgör en samlande brännpunkt för hela den
teologiska Lutherdiskussionen. När man läser Seebergs eller
Har-nacks Luther-analyser, frestas man att tänka på, huru lätt det
egentligen är att forma Luther till auktoriteten för den ena eller andra
moderna teologiska ståndpunkten. Luther är tillräckligt rik för
att räcka till för nästan allt, utom romersk katolicism. Seebergs
uppfattning af Luthers omvändelse kan sammanfattas så: För
Luther hade under den personliga upplefvelsens prof botsakramentet
svikit, och syndens makt stod ängslande kvar. Då befriade honom
Staupitz ur de hårda anfäktningarna genom två ting. S. visade
honom i) att boten består i kärlekens sinnesstämning gent emot
Gud, 2) att vi komma till en sådan sinnesförfattning, därigenom
att Gud i Kristus uppenbarat sig som den gode och nådige. Den sista
punkten är den afgörande. Det var genom en ny Gudskunskap, ett
nytt Gudsbegrepp, som Luther kom till en helt ny uppfattning om
förhållandet mellan människan och Gud. När Gud är den nådige
och kärleksfulle, som man finner i Kristus, blir boten väsentligen en
inre sinnesändring, som Guds nåd skapar, och ej en summa
statua-riska medel. Detta har Staupitz lärt Luther och därmed väsentligen
öfvervunnit Luthers ångest. Full klarhet vann Luther steg för steg
genom teologiska studier öfver rättfärdigheten, sannolikt 1508—
1509, då processen nådde en viss afslutning. •— Som vi se, fasthåller
Seeberg vid sin mot Scheels Lutherpsykologi afvikande analys.
Dock medger han möjligheten af att förlägga krisens slut till hösten
1512. På flere sidor ger Seeberg en karakteristik af Luthers
personlighet, enligt hans egen afsikt som en motvikt mot
Lutherbiografierna, hvilka oftast, med undantag af Hausrath, svika just. på den
centrala punkten. Skicklig är Seebergs framställning af de 95
teserna och deras förhållande till senmedeltiden. .Vid behandlingen
af Luthers ställning till öfverheten och konsistoriernas senare
framkomst följer Seeberg Karl Müllers banbrytande framställning.
LTtförligt analyseras den Zwingli’ska nattvardsstriden. Men vi måste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1917/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free