- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nittonde årgången, 1918 /
36

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, granskningar och anmälningar - Till ryskt och tyskt fromhetslif. Af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTER ATURÖFVERSl KTER

männa kulturella och statsliga bakgrunden, mot hvilken han har
att se Rysslands kyrkohistoria. Den senare behandlas af Luther
helt kort; det som gifves tyder dock på sakkunskap.
Öfversikten öfver den moderna ryska litteraturen och vetenskapen
kan äfven kyrkohistoriskt utnyttjas. — För den rent kyrkliga
kulturbakgrunden kan, bredvid Kattenbusch’ och Loofs’ bekanta
symboliker, hänvisas till de nedan nämnda kortfattade skrifterna
som de lämpligast användbara nya öfversikterna.

H. MULERT: Christentum und Kirche in Russland und dem
Orient, Tübingen, Mohr 1916 (Religionsgesch, Volksbücher IV
22—23), 79 s- M °>5°-

Mulerts. framställning är enkel, klar och lättläst, utan
djupare grepp på den värld, om hvilken han öppet bekänner, att
den i verkligheten är både honom och andra protestantiska
forskare skäligen främmande. Som ett första införande i den
. orientaliska kristenhetens organisation och åskådning lämpar sig
Mulerts bok väl. Dess första tredjedel ger egentligen en
kyrko-historisk öfversikt öfver tillkomsten af den från västerlandet
skilda orientaliska kyrkovärlden; nästa tredjedel lämnar en
kyrklig statistik (i ordets bredare mening) öfver det nutida läget med
dess söndersplittring; den sista tredjedelen är symbolik i
egentligaste mening, analys af den ortodoxa kyrkans religiösa
åskådning under jämförelse främst med den romerska. Några direkta
bidrag till det I9:e århundradets kyrkohistoria lämnas knappast,
utom några statistiska uppgifter; och Ryssland träder tillbaka
för den orientaliska kristenheten som ett helt. Den stora
katastrofen i Ryssland hade ej begynt, när boken utgafs;
åtskilligt ter sig i dess ljus redan annorlunda. Men man ser ock,
huru klokt försiktigt förf. afväger sina omdömen. Förf. slutar
med att ingående, lugnt och kritiskt skärskåda den i Tyskland
tidvis under kriget lifligt debatterade frågan: stå protestanterna
närmare den ortodoxa-anatoliska än den romersk-katolska
kyrkan? Hans svar blir: »närmre än den
kontemplativ-kvietistis-ska, beskådande-passiva österländska kristendomen står oss den
västerländska katolicismen, emedan den ojämförligt mycket
starkare har riktat sig på praktisk-sociala uppgifter». Men förf.
sista sista sidor ägnas åt tesen: vi vilja icke underskatta den
österländska kristendomen. — Båda dessa motsatta totalomdö-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1918/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free