- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
24

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - B. Rud. Hall. Johannes Rudbeckii katekesutveckling och dess samband med tidigare andakts- och läroböcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 O

B. RUD. HALL

i lilla katekesen, dels betona kunskapens otillräcklighet. Flertalet
andra aftrycka däremot å respektive ställen den förra (eller
åtminstone textorden). Kastfrågorna motiverades tydligen därmed,
att detta elementära pensum både enligt Luthers påbud och enligt
praxis var att anse såsom inlär dt t. o. m. före hvilket som helst
stycke af lilla uttydningen. Också upptager Rudbeckii stifts
tidiga undervisningsstatistik stundom icke alis intyg öfver
färdighet i textorden; på 1640-talet anser man det t. o. m. så
själfklart, att dessa inlärts, att man t. ex. i Björskogs församling ej
ens lämnar kolumn för uppgift om kunskaper däri. Genom att ej
aftrycka hela lilla katekesen har Rudbeckius tydligtvis önskat
dels förhindra bokens fördyrande och så möjliggöra dess.spridning
till så vida kretsar som möjligt, dels förhindra ett menighetens
inpräglande däraf före eller samtidigt med lilla katekesen.1

Att Rudbeckius betonar vikten af insikt (»förstånd») och af
ordets efterlefnad, återkommer betecknande nog ännu två gånger
i boken; och han afslutar den inledande afdelningen med att än
en gång understryka samma kraf å »förstå», i det han spörjer:
Förstår du dessa hufvudstycken? Sistnämnda påpekande om
»förstånd» har en föregångare i Luthers stora katekes, som (likaledes
strax före öfvergången till de olika hufvudstyckena) framhåller
det ej vara nog med utanläxa utan man skall äfven höra
katekespredikan och »förstå hvad hvarje stycke innebär», samt så kunna
besvara frågor öfver utläggningarna.2

Inkomna å den egentliga katekesutvecklingen finna vi
Rudbeckius i hvarje hufvudstycke angifva dettas editor; i afseende å
alla hufvudstyckena finna vi så hafva skett endast i Herckosc:a
200 »Fragen». Denna första öfverensstämmelse mellan Herckos
och Rudbeckii arbeten följes af flera. Med början i det antydda
spörsmålet fortgå i båda böckerna — sällsynt nog — ej mindre
än sex stycken i följd, hvilkas frågor äro så godt som ordagrant
lika och hvilkas besvarande sker med obetydliga formella olikheter;
Rudbeckii edition förkortar nämligen ej sällan svaren med ett och
annat oväsentligt ord. Svaren å spörsmålen om innebörd af lagens
taflor har Hercko lämnat medelst ett slags omskrifning af Jesu
ord (Matt. 22:37—39): Du skall älska . . . , och har sedan (i stycket

1 Ofta klagas, att textorden och lilla uttydningen sammanblandas vid
inlärandet, trots det Luther anbefallt, att de förra skulle alla först inhämtas.

2 Jfr å motsvarande plats i Laurelii Christelige Spörsmål: »Förstår du
det du läser? Låt höra det, etc.» (korta uttydningen läses).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free