- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
114

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - B. Rud. Hall. Den kyrkliga folkuppfostran i Joh. Rudbeckii stift - Allmänna delen - II. Rudbeckii panbiblicism - 1. Öfversikt af Rudbeckii utveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

B. RUD. HAT.L

ägnat sig åt studiet af bibeln och dess språk — först då blifva vi
i tillfälle att höra honom berätta om förutnämnda sorgliga
erfarenheter i Tyskland samt draga konsekvenserna af hvad han under
senare åren lärt. I två brandtal mot påfvedömet och dess
medeltidsmässiga kulturbarbari (hållna 1609—1611) glcmmer han
förnuftsdyrkan och klassiska vältalighetsblomster, ty den
gudsmannen Luthers verk hotas med undergång, och den romerske
helveteshunden lurar från alla håll på det i armod och splittring
sänkta Sverige. En påfvedcmets förstuckne representant
begynte i Uppsala mötes eger. stad företräda det för aristotelikern
Rudbeckius så betydelsefulla läroämnet etik, hvarunder han
därjämte dels åsidosatte den religiösa och klassiska bildningen
genom nya, förytligande öfningar och spel, dels ej afhöll sina
lärjungar från att föra ett tygellöst lif. Modersbönerna,
barndomsintrycken från födelsestiftets kamp mot sådant barbari, lärarnas
varningar under hela Rudbeckii studietid, reseminnena — allt
bryter sig nu väg med samlad kraft helt igenom ungdomsårens
naturliga, världsåtvända kulturglädje.

Förut hade hans ungdomliga kraft och förbättringsifver
manat till insatser för framsteg inom den profana kulturen. Nu
vill han sporra sitt auditorium till att icke genom försumlighet
låta Guds dyrbara ord gå förloradt utan ställa upp vakter och
slagiinie emot djäfvulens förbundna, hvilka löra med sig
religiöst mörker och kulturell undergång. Han gör sig till tolk härför,
medan han är professor i hebreiska och (sedan) i teologi. Sitt
ämbete likmätigt har han därvid i främsta rummet i åtanke
lärans renhet och bibelns vetenskapliga studium; våldsamt
angriper han dem, som vållade oenighet i läran och som ersatte det
religiöst-vetenskapliga arbetet med vidskepelse, okunnighet och
vantro.

Från kateder till predikstol och episkopat föres lian efter
professorstiden. Vi skola senare finna, hurusom detta leder
honom till en ny ståndpunkt. Men han lämnar dock icke den förra;
ja alla tre stå i viss mån vid hvarandras sida. Fullt genomförd
enhetlighet och konsekvens kännetecknar sålunda ej hans
mannaårs verksamhet (liksom de ock sällan påträffas hos andra). Till
en del kan detta hafva sin grund i hans rastlöshet och i de
mångfaldiga olikartade uppgifterna.

Vid universitetet hade hans väsentliga uppgift varit att
förbereda och leda den prästerliga utbildningen; han hade vid sidan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free