- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
117

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - B. Rud. Hall. Den kyrkliga folkuppfostran i Joh. Rudbeckii stift - Allmänna delen - II. Rudbeckii panbiblicism - 1. Öfversikt af Rudbeckii utveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DF.N KYRKLIGA FOLKUPPFOSTRAN I JOH. RUDBECKII STIFT I c; 7

En inledning till Rudbeckii episkopala folkuppfostran hafva
vi att se i hans arbete med bibeleditionen, i hans predikan å
kyrkoårets första dag 1618 samt i hans medverkan vid utarbetandet
af KO-förslaget 1619. De1 gå omedelbart före denna i afseende
å tiden, och de äro belysande för biskopsgärningen. Trots
KO-förslagets här förut nämnda otillräcklighet o. a. brister är det dock
ett vältaligt vittnesbörd om huru man eftersträfvade en fast
kyrklig ordning — hvilken var ett oundgängligen nödvändigt stöd i
församlingsarbetet och en lika behöflig hjälp för kyrkans tjänare.2
Det senare behofvet betonas af Rudbeckius äfven i sagda predikan,
med hvilken han i domkyrkan tydligtvis säger sitt tack för valet
till stiftschef. Däri skisserar han i korthet ett program för kyrka
och individ, gifvet i anslutning till dagens text om Kristi inridande
i Jerusalem. »Alla rättsinniga Kristi tjänare och undersåtar
skola . . . hafva ospardt för honom hvad de hafva i deras makt
och förmögenhet, att han må komma till dem och blifva när dem;
ja själfva kläderna på kroppen skola de breda för honom, om det
så kräfves och behöfves.» Vi borde därför ställa sä, att Guds ord
rent och klart predikades samt sakramenten rätt förvaltades;
hvar och en borde »efter råd och lägenhet» stödja skolor, kyrkor,
lärare, präster och studerande. Vidare borde vi med ord och
gärningar ära och upphöja hans gudomliga namn, såsom de gjorde,
hvilka gingo ut emot Jesus. Och dem som förklena och försmäda
honom, skola vi »afsöndra från vår hop och hjälpa till att de må
tillbörligen straffade varda». Han citerar Kristi
missionsbefallning och manar inträngande sin nya stiftsmenighet att följa Kristi

liämtas från alla länder och tider, men efterlikniug motiveras blott af de
trängande svenska behofven. Missförhållandena äro utomordentligt stora

i vårt land. Etik, viljekraft, arbete, hinderröjning anbefallas å alla stadier.
Hans kraft är alltid gigantisk och fylld af flammande nit. Hans åskådning
och förkunnelse äro auktoritetsbundna ända in i ordvalet. (Kyrkan och
högskolan forska nämligen ej ännu på hans tid; man citerar, lär sig och
undervisar; medeltidens auktoritetstvång härskar ännu då —- och härskar ännu
länge efter honom. Paul’SEN Geschichte I, s. 256. Sciiück, Sv. Lit. hist.,
s- 95-)

1 Åtminstone de båda förstnämnda.

2 I Valeetpredikan (separateditionen, s. C.3) yttrar Rudbeckius: Om
tid, rum och sätt för predikan, sakramentsutdeluing etc. äro »kyrkoordning
och stadgar gjorda strax i begynnelsen af N[ya] testamentet . . . Ty Gud
är skickelighetens Gud och vill att allt skall väl och skickeligen tillgå i hans
hus och församling».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free