- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
129

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - B. Rud. Hall. Den kyrkliga folkuppfostran i Joh. Rudbeckii stift - Allmänna delen - II. Rudbeckii panbiblicism - 3. Kristendomskunskapens betydelse för individen - A. Ordets makt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DF.N KYRKLIGA FOLKUPPFOSTRAN I JOH. RUDBECKII STIFT I c; 7

mande undersökningen framskymtar för öfrigt samma, här nu
ofullständigt angifna åskådning hos ifrågavarande kyrkofurste.

Å sin större psalmbok, i hvilken äfven katekesen ingår, satte
Nie. Rudbeckius såsom motto bibelordet: »Hvad hjälper det
människan, om hon förvärfvar hela världen och får dock skada till
sitt lif?» Detta citat belyser, hvad här sagts om uppfostrans och
undervisningens mål. Efter detta motto följ er ett andra, som vittnar
om ordets betydelse eller makt: »Detta är evinnerligt lif, att de känna
dig allena, sannan Gud och den du sändt hafver, Jesus Kristus».
Om ordets kraft talar äfven mottot på Joh. Rudbeckii bibelupplaga:
»Guds ord är lefvande och kraftigt och skarpare än något tveeggadt
svärd och går igenom, till dess det åtskiljer själ och anda». Denna
sentens låter han ock i själfva bibeltexten trycka med särskildt
stor stil; och på samma sätt behandlar han Pauli ord: »Evangelium
. . . är Guds kraft allom dem till salighet som tro». Och i likhet
med t. ex. Olavus Petri stöder han sig på bibelstället om att ordet
icke skall återkomma fåfängt utan hafva framgång.1 Den öfvertro
på ordets makt, hvilken man sagt Rudbeckius äga i synnerligen
hög grad, är i stället endast hans tveklösa och orubbliga visshet
om bibelns sanning, bibelns, där de citerade uttrycken formulerats
af den evigt sannfärdige och allsmäktige och där liknande uttalanden
förekomma i stort antal.2 Lika litet i detta hänseende som i andra
skulle han velat knappa af på innebörden och omfattningen af
Herrens löften, liksom skulle Gud därigenom blifva lättare i stånd
att uppfylla det öfriga. »Gud vet väl, på hvad sätt han skall hålla

torde en öfversättning komma att utsändas, på det man genom dem måtte
få kännedom om den rätta meningen med Rudbeckii kraf och sträfvanden.
Samma syfte har jag haft med editionerna (i signifikativa urval) af dels hans
protokoll, dels lians predikningar.

1 Matt. 16: 26. Joh. 17: 3. Ebr. 4: 12. Rom. 1: 16. Es. 55: 10, 11.

Ol. Petri Saml. skr. i, s. 442.

- Huru denna kraft kunde utbreda sig, blott man i någon mån började
gifva den rum, visar t. ex. den i Västerås å Rudbeckii tillskyndan utförda
och tryckta öfversättningen af Wagners Husbiblia (i, s. 131): Guds Son är

»sn sådan konstnär, att lian kan utaf en ringa och svag snart göra en stark

tro. Konungsm amiens tro var i förstone mycket svag. Men snart blifver
lion så stor, att han icke allenast för sig själf trodde Kristi ord utan ock hans

hela hus». Jfr Luthers »Kinderspiel» i slutet af företalet till Tyska mässan;

jfr Rudbeckii utredningar 0111 lag, synd, nåd, tro, rättfärdighet etc. i För-

språk på S. Pauli Epistel til the Romare (Biblia 1618).

9 — 18108. Kyrkohist. Årsskrift 1919.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free