Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - B. Rud. Hall. Den kyrkliga folkuppfostran i Joh. Rudbeckii stift - Allmänna delen - III. Sekundära fostrings- och undervisningsorgan inom kyrkan eller under dess inspektion - 4. Menige prästerskapets allmänna förpliktelser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dF.n kyrkliga folkuppfostran i joh. rudbeckii stift I c; 7
I många fall går ock Rudbeckius fill en ofta sträng dom öfver
prästerna; ja dessa få ej sällan böta dubbelt mot menigheten,
hvilket är en parallell till straffafkunnelserna öfver
stiftsläroverkets lärare, elev-funktionärer och gemene lärjungar. De
felande behandlades ej sällan äfven hårdt och kränkande och det
trots eller — rättare — på grund af den höga uppskattningen af
deras ämbete. Också med »skolerätt» (stocken, spö och
förvisning) hotas och straffas en och annan. Äfven häri följer man KO
och 1619 års KO-förslag.1 I djäknefängelset sättas många ■— i
likhet med hvad som skett t. ex. omkring sekelskiftet i Uppsala
och Västerås2 — och ej sällan förkunnas af dem själfva eller af
prosten deras. försvndelse från predikstolen. Suspension
förekommer mycket ofta. — Dessa domsafkunnelser motsvara i ej ringa
mån varningarna och straffen för menigheten3; ■— probban och
af-kunnelsen skulle i likhet med vapenhuset medföra själfrannsakan,
sinnesändring och afskräckning. Och såsom med allmänheten
så försöker man äfven (och främst) i afseende å präster och lärare
att mobilisera föreställningskomplexer mot begären och
likgiltigheten. Prästerna skulle nedlägga ett samvetsgrant arbete
på att intränga i bibelns och kyrkofäders uttalanden etc. rörande
det slags synd de begått. Att så ock skedde, därom gjorde sig
stiftsstyrelsen förvissad genom att låta den felande antingen
förevisa utkastet till eller ock i domkyrkan eller i prostens närvaro
hålla en à två predikningar öfver det förelagda ämnet. Och
såsom katekeskunskap är villkor för församlingsmedlemmars
återinträdande i kyrkans gemenskap, så göras, ju ej sällan framsteg
i lärdom och predikokonst till förutsättning för prästers
återinsättande i, resp. bibehållande vid eller befordran inom
prästämbetet. Så måste Rudbeckius äfven genom varnande och dömande
gärning hjälpa prästerna att uppfylla, hvad de med ed lofvat i hans
1 A. a., s. 134, 514. Rudbeckii kyrkostadgar, kap. X, § 6. E11 viss
kaplan, som säger sin synd mot sjätte budet högeligen gå honom till hjärtat,
skall böta 1 skeppund stångjärn samt tagas in med ris i hemkyrkan efter att
hafva stått 5 à 6 söndagar i vapenhuset. Ris torde dock här åsyfta »att hålla
ris i handen». Det sättes i fråga, att en tjänstgörande präst, som just satt
i »tornet», skall slita ris inför och af stiftsläroverket; hans fader kyrkoherden
begära sockenborna »för Guds skull» blifva kvitt. VDP 1639 14/9, AI8;
1619 17/11, 1620 6/6; jfr 1620 20/12 V, 1624 22/5.
2 UDP 1602 4/3. Rudbeckius hade då nyss studerat där i Uppsala
och kom snart åter såsom professor. VDP 1596, s. 19.
3 Jfr senare afd. Omedelbar viljefostran. Afh., s. 295 o. f.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>